Statut
Statut Zespo?u Szkolno-Gimnazjalnego w N?dzy
Rozdzia? I
Postanowienia ogólne
§1
Nazwa zespo?u szkolno-gimnazjalnego:
"Zespó? szkolno-gimnazjalny w N?dzy",
siedziba zespo?u - N?dza, ul. Jana Paw?a II 41 a.
§2
Organem prowadz?cym zespó? jest Gmina N?dza.
Organem nadzoru pedagogicznego jest ?l?ski Kurator O?wiaty w Katowicach.
Szko?a realizuje tre?ci programowe przedmiotów obowi?zkowych i ramowe plany nauczania o w cyklu 6-letnim.
Gimnazjum realizuje 3-letni cykl kszta?cenia.
Zaj?cia edukacyjne odbywaj? si? na jedn? zmian?.
Rozdzia? II
Cele i zadania zespo?u szkolno-gimnazjalnego
§3
Zadania zespo?u szkolno-gimnazjalnego:
zapewnienie prawa ka?dego dziecka do kszta?cenia si?, wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osi?gni?tego rozwoju;
wspomaganie wychowawczej roli rodziny;
dostosowanie tre?ci, metod i organizacji nauczania do mo?liwo?ci psychofizycznych uczniów;
zapewnienie mo?liwo?ci korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
umo?liwienie pobierania nauki przez dzieci niepe?nosprawne i niedostosowane spo?ecznie zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
opieka nad uczniami z dysfunkcjami poprzez realizowanie indywidualnych form i programów nauczania;
opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi;
utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
upowszechniania wiedzy ekologicznej w?ród dzieci i m?odzie?y oraz kszta?towanie w?a?ciwych postaw wobec problemów ochrony ?rodowiska;
zapewnienie pomocy dzieciom osieroconym, pozbawionym opieki rodzicielskiej, a tak?e uczniom pozostaj?cym w trudnej sytuacji materialnej i ?yciowej;
umo?liwia absolwentom gimnazjum doskonalenie ?wiadomego wyboru dalszego kierunku kszta?cenia.
Cele zespo?u szkolno-gimnazjalnego wynikaj?ce z przepisów prawa oraz uwzgl?dniaj?ce program wychowawczy i profilaktyki, o którym mowa w odr?bnych przepisach:
nauka poprawnego i swobodnego pisania i czytania ze zrozumieniem;
poznawanie wymaganych poj?? i wiadomo?ci;
zdobywanie wiedzy na poziomie umo?liwiaj?cym co najmniej kontynuacj? nauki na nast?pnym etapie kszta?cenia;
prowadzenie w trakcie nauki do rozumienia, a nie tylko do pami?ciowego opanowania przekazywanych tre?ci;
kszta?towanie zdolno?ci dostrzegania ró?nego rodzaju zwi?zków i zale?no?ci (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.);
kszta?towanie zdolno?ci my?lenia analitycznego i syntetycznego;
traktowanie wiadomo?ci przedmiotowych stanowi?cych warto?? poznawcz? w sam? w sobie, w sposób integralny prowadz?cy do lepszego rozumienia ?wiata, ludzi i siebie;
poznawanie zasad rozwoju osobowego i ?ycia spo?ecznego;
kszta?towanie poszanowania warto?ci rodzinnych,
poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej;
kszta?towanie zasad promocji i ochrony zdrowia;
wdra?anie do zachowywania zasad bezpiecze?stwa w czasie drogi do i ze zespo?u szkolno-gimnazjalnego z uwzgl?dnieniem zasad bezpiecze?stwa ruchu drogowego;
bezpiecze?stwo podczas pobytu w placówce i w trakcie zaj?? edukacyjnych poza zespo?em szkolno-gimnazjalnym;
kszta?towanie umiej?tno?ci wykorzystywania zdobywanej wiedzy w celu lepszego przygotowania do pracy w warunkach wspó?czesnego ?wiata;
wdra?anie do planowania, organizowania i oceniania w?asnej nauki, przyjmowania oraz wi?kszej za ni? odpowiedzialno?ci;
nauk? efektywnego wspó?dzia?ania w zespole i pracy w grupie; budowania wi?zi mi?dzy ludzkich; podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji; skutecznego dzia?ania na gruncie zachowania obowi?zuj?cych norm;
kszta?towanie skutecznego porozumiewania si? w ró?nych sytuacjach; prezentacji w?asnego punktu widzenia i brania pod uwag? pogl?dów innych ludzi; poprawnego pos?ugiwania si? j?zykiem ojczystym; przygotowania do publicznych wyst?pie?;
sk?anianie do rozwi?zywania problemów w sposób twórczy;
wdra?anie do poszukiwania, porz?dkowania i wykorzystywania informacji z ró?nych ?róde? oraz efektywnego pos?ugiwania si? technologi? informacyjn?;
przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwi?zywania konfliktów i problemów spo?ecznych;
kszta?towanie umiej?tno?ci odnoszenia do praktyki zdobywanej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych do?wiadcze? i nawyków;
rozwój sprawno?ci umys?owych oraz osobistych zainteresowa?.
Dla realizacji celów statutowych zespó? szkolno-gimnazjalny zapewnia mo?liwo?? korzystania z:
pomieszczenia do nauki z niezb?dnym wyposa?eniem;
biblioteki;
szatni;
gabinetu piel?gniarki szkolnej;
sali gimnastycznej;
pokoju nauczycielskiego;
pomieszcze? administracyjno-gospodarczych;
pomieszczenia do dzia?alno?ci organizacji uczniowskich, samorz?du uczniowskiego;
archiwum;
pracowni komputerowej z dost?pem do Internetu.
§4
Zespól szkolno-gimnazjalny realizuje swoje zadania poprzez:
równomierne roz?o?enie zaj?? lekcyjnych w poszczególnych dniach tygodnia;
ró?norodno?? zaj?? dydaktycznych w ka?dym dniu;
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów BHP przez osoby prowadz?ce zaj?cia z uczniami;
zapewnienie ogólnych warunków bezpiecze?stwa w budynku zespo?u szkolno-gimnazjalnego oraz przynale?nym do niego terenie,
zapewnienie pe?nej sprawno?ci technicznej oraz odpowiedniego wyposa?enia wszystkich pomieszcze?;
sporz?dzenie i przestrzeganie regulaminów w salach lekcyjnych, pracowniach, sali gimnastycznej i bibliotece;
pe?nienie dy?urów na przerwach wewn?trz budynku oraz umo?liwienie przebywania uczniów na ?wie?ym powietrzu podczas przerw mi?dzylekcyjnych pod nadzorem nauczycieli;
organizowanie wycieczek i wyj?? poza obr?b zespo?u szkolno-gimnazjalnego zgodnie z odr?bnymi przepisami; zapewnienie bezpiecze?stwa uczniów podczas wycieczek przez organizowanie wyj?? tylko w sprzyjaj?cych warunkach atmosferycznych, sta?y nadzór opiekuna wycieczki, sprawdzenie stanu liczebnego grupy przed wyj?ciem w trakcie trwania wycieczki i po powrocie do punktu odcelowego, dobór uczestników pod k?tem sprawno?ci i stanu zdrowia;
zapewnienie opieki 1 nauczyciela dla grupy do 30 uczniów podczas wyj?? poza teren zespo?u szkolno-gimnazjalnego w obr?bie miejscowo?ci, odpowiednio zwi?kszaj?c liczb? opiekunów w zale?no?ci od odleg?o?ci, wieku uczniów i innych potrzeb oraz zapewnienie opieki 1 nauczyciela przy wyje?dzie z uczniami poza miejscowo?? dla grupy do 15 uczniów;
oznaczenie i zabezpieczenie przed swobodnym dost?pem osób nieuprawnionych pomieszcze? i miejsc pracy, do których dost?p jest wzbroniony osobom nieupowa?nionym;
zabezpieczenie klatek schodowych por?czami, a schodów przed po?lizgiem szorstk? nawierzchni?;
zapewnienie minimalnej temperatury w salach lekcyjnych nie przekraczaj?cej warto?ci poni?ej 15 stopni Celsjusza;
wyposa?enia w apteczki pierwszej pomocy pokoju nauczycielskiego,
zagwarantowanie udzielenia wszelkiej pomocy w razie wypadku; przeszkolenie nauczycieli z zakresu udzielania pierwszej pomocy;
zapewnienie nadzoru osób upowa?nionych uczniom podczas zaj?? obowi?zkowych i nadobowi?zkowych z wychowania fizycznego oraz zawodów sportowych organizowanych przez zespó? szkolno-gimnazjalny;
zapewnienie poprawy bezpiecze?stwa dzieciom i m?odzie?y szkolnej i gimnazjalnej na drogach publicznych poprzez systematyczne zaznajamianie z przepisami ruchu drogowego, podnoszenie umiej?tno?ci poruszania si? po drogach oraz wspó?dzia?anie z Policj? w zakresie bezpiecze?stwa ruchu drogowego.
Zespó? szkolno-gimnazjalny mo?e przyjmowa? s?uchaczy zak?adów kszta?cenia nauczycieli oraz studentów szkó? wy?szych kszta?c?cych nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego mi?dzy dyrektorem zespo?u szkolno-gimnazjalnego lub - za jego zgod? - poszczególnymi nauczycielami a zak?adem kszta?cenia nauczycieli lub szko?? wy?sz?.
Rozdzia? III
Zasady wewn?trzszkolnego oceniania uczniów
§5
W zespole szkolno-gimnazjalnym funkcjonuje Wewn?trzszkolny System Oceniania, który reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Wewn?trzszkolny System Oceniania uchwala Rada pedagogiczna po zasi?gni?ciu opinii rady rodziców i samorz?du uczniowskiego.
Rozdzia? IV
Organizacja nauczania j?zyka mniejszo?ci narodowych
§6
Zespól szkolno-gimnazjalny zapewnia
na wniosek rodziców nauk? j?zyka mniejszo?ci narodowych w wymiarze 3 godziny tygodniowo w kl. I-VI w szkole podstawowej oraz w wymiarze 3 godzin tygodniowo w klasach I-III w gimnazjum w zale?no?ci od liczebno?ci grup i dysponowania przez zespó? szkolno-gimnazjalny wykwalifikowan? kadr?.
Rozdzia? V
Zadania zespo?ów nauczycielskich
§7
Nauczyciele prowadz?cy zaj?cia w danym oddziale tworz? zespó?, którego zadaniem jest w szczególno?ci ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddzia?u oraz jego modyfikowanie w miar? potrzeb.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego mo?e tworzy? zespo?y wychowawcze, zespo?y przedmiotowe lub inne zespo?y problemowo-zadaniowe. Prac? zespo?u kieruje przewodnicz?cy powo?any przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego, na wniosek zespo?u.
Rozdzia? VI
Organizacja zaj?? dodatkowych dla uczniów
§8
Zespó? szkolno-gimnazjalny organizuje nauk? religii zgodnie z odr?bnymi przepisami.
Zespó? szkolno-gimnazjalny organizuje zaj?cia dodatkowe wynikaj?ce z potrzeb rozwojowych uczniów. Nale?? do nich kó?ka artystyczne, j?zyk niemiecki, j?zyk angielski, kó?ka przedmiotowe, zaj?cia dydaktyczno-wyrównawcze, zaj?cia rekreacyjno-sportowe, gimnastyka korekcyjna, Klub Europejski.
Zaj?cia te organizowane s? z godzin dyrektorskich w miar? posiadanych ?rodków:
zaj?cia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane s? dla uczniów klas I-III szko?y podstawowej, ze specyficznymi trudno?ciami w uczeniu si? uniemo?liwiaj?cymi uzyskanie osi?gni?? wynikaj?cych z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego, a tak?e dla tych uczniów, którzy na wskutek nieobecno?ci spowodowanej chorob? nie zdo?ali opanowa? tre?ci programowych przewidzianych do realizacji w danym dziale przedmiotowym. Na zaj?ciach przebywa grupa uczniów (od 4 do 8 osób) wytypowanych przez nauczyciela w?a?ciwych zaj??, który realizuje plan pracy zatwierdzony przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
kó?ka artystyczne organizowane s? dla grupy uczniów z szko?y podstawowej i z gimnazjum o szczególnych zdolno?ciach manualnych odpowiednio do potrzeb i zainteresowa? uczniów. Liczba uczniów obj?ta zaj?ciami: od 12-15;
kó?ka przedmiotowe organizowane s? dla ch?tnych uczniów z klas IV-VI szko?y podstawowej i I-III gimnazjum w celu poszerzenia zakresu umiej?tno?ci i wiadomo?ci oraz rozbudzania zainteresowa?;
zaj?cia dodatkowe z j?zyków obcych organizowane s? dla ch?tnych uczniów z szko?y podstawowej i z gimnazjum w celu poszerzenia zakresu umiej?tno?ci i wiadomo?ci oraz rozbudzania zainteresowa?;
organizowanie imprez sportowych dla uczniów z szko?y podstawowej i z gimnazjum w czasie ferii zimowych jako uczestnictwo w akcji "Zima na wsi";
Klub Europejski organizowany jest dla uczniów z klas IV-VI szko?y podstawowej i I-III gimnazjum w celu przybli?enia problematyki europejskiej, nawi?zywania kontaktów, oparty jest na zasadzie dobrowolno?ci;
organizowanie 14-dniowego pobytu dzieci kl. III szko?y podstawowej nad morzem - "Zielona Szko?a".
Rozdzia? VII
Organy zespo?u szkolno-gimnazjalnego
§9
Organami zespo?u szkolno-gimnazjalnego s?:
dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
rada pedagogiczna;
rada rodziców;
samorz?d uczniowski.
§10
Zespo?em szkolno-gimnazjalnym kieruje dyrektor, który reprezentuje go na zewn?trz i jest prze?o?onym s?u?bowym wszystkich pracowników zespo?u.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego w szczególno?ci:
kieruje bie??c? dzia?alno?ci? dydaktyczno-wychowawcz?,
sprawuje nadzór pedagogiczny,
sprawuje opiek? nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne dzia?ania prozdrowotne,
realizuje uchwa?y rady pedagogicznej, podj?te w ramach ich kompetencji stanowi?cych,
dysponuje ?rodkami finansowymi okre?lonymi w planie finansowym szko?y zaopiniowanym przez rad? pedagogiczn? i ponosi odpowiedzialno?? za ich prawid?owe wykorzystanie,
organizuje administracyjn? i gospodarcz? obs?ug? zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
przygotowuje projekt organizacyjny zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
wykonuje inne czynno?ci wynikaj?ce z przepisów szczególnych,
wspó?dzia?a ze szko?ami wy?szymi oraz zak?adami kszta?cenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
stwarza warunki do rozwijania samorz?dnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków;
zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zada? i ich doskonaleniu zawodowym;
stwarza warunki organizacyjne do realizacji zada? dydaktycznych i opieku?czo-wychowawczych;
decyduje w sprawach skre?lenia ucznia z listy uczniów.
Dyrektor jest kierownikiem zak?adu pracy dla zatrudnionych w zespole szkolno-gimnazjalnym nauczycieli i pracowników nie b?d?cych nauczycielami.
Dyrektor w szczególno?ci decyduje w sprawach:
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porz?dkowych nauczycielom i innym pracownikom zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
wyst?powania z wnioskami, po zasi?gni?ciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznacze?, nagród i innych wyró?nie? dla nauczycieli oraz pozosta?ych pracowników zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
nadania stopnia awansu zawodowego nauczycielowi sta?y?cie;
zatwierdzania planu rozwoju zawodowego nauczycieli;
przydzielenia nauczycielowi sta?y?cie i kontraktowemu opiekuna sta?u;
ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres sta?u;
powo?ywania komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegaj?cego si? o awans na stopie? nauczyciela kontraktowego;
przyznawania dodatkowego okresu sta?u w uzasadnionych przypadkach.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego w wykonywaniu swoich zada? wspó?pracuje z rad? pedagogiczn?, rada rodziców i samorz?dem uczniowskim.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego jest przewodnicz?cym rady pedagogicznej. Prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej cz?onków o terminie i porz?dku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej ni? dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikaj?ce ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o dzia?alno?ci zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego wstrzymuje wykonywanie uchwa? rady pedagogicznych niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwa?y dyrektor niezw?ocznie zawiadamia organ prowadz?cy zespó? szkolno-gimnazjalny oraz organ sprawuj?cy nadzór pedagogiczny. Organ sprawuj?cy nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadz?cym zespó? uchyla uchwa?? w razie stwierdzenia jej niezgodno?ci z przepisami prawa. Rozstrzygni?cie organu sprawuj?cego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego ocenia prac? nauczyciela oraz dorobek zawodowy nauczyciela.
Ponadto dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego decyduje we wszystkich sprawach nie zastrze?onych innym organom.
§11
W zespole szkolno-gimnazjalnym dzia?a rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem zespo?u szkolno-gimnazjalnego w zakresie realizacji jego statutowych zada? dotycz?cych kszta?cenia, wychowania i opieki.
W sk?ad rady pedagogicznej wchodz? wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole. W zebraniach rady pedagogicznej mog? bra? równie? udzia? z g?osem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodnicz?cego za zgod? lub na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodnicz?cym rady pedagogicznej jest dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Przewodnicz?cy prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich cz?onków o terminie i porz?dku zebrania zgodnie z regulaminem zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej s? organizowane przed rozpocz?ciem roku szkolnego, w ka?dym semestrze w zwi?zku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zako?czeniu rocznych zaj?? szkolnych oraz w miar? bie??cych potrzeb. Zebrania mog? by? organizowane, na wniosek organu sprawuj?cego nadzór pedagogiczny, organu prowadz?cego zespó? albo co najmniej 1/3 cz?onków rady pedagogicznej.
Do kompetencji stanowi?cych rady pedagogicznej nale?y:
zatwierdzanie planów pracy zespo?u,
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
podejmowanie uchwa? w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
ustalanie organizacji samokszta?cenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
podejmowanie uchwa? w sprawach skre?lenia z listy uczniów.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególno?ci:
organizacj? pracy zespo?u szkolno-gimnazjalnego, w tym zw?aszcza tygodniowy rozk?ad zaj?? lekcyjnych i pozalekcyjnych;
projekt planu finansowego zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznacze?, nagród i wyró?nie?,
propozycje dyrektora w sprawach przydzia?u nauczycielom sta?ych prac i zaj?? w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo p?atnych zaj?? dydaktycznych, wychowawczych i opieku?czych.
Rada pedagogiczna przygotowuje zmiany statutu szko?y i uchwala je.
Z zebrania rady pedagogicznej sporz?dza si? protokó? i w terminie 10 dni od daty zebrania wpisuje si? do ksi?gi protoko?ów, która jest podstawowym dokumentem dzia?alno?ci rady pedagogicznej.
Protokó? z zebrania rady, wraz z list? obecno?ci jej cz?onków, podpisuje przewodnicz?cy obrad i protokolant.
Cz?onkowie rady zobowi?zani s? do zapoznania si? z jego tre?ci? i zg?oszenia ewentualnych poprawek przewodnicz?cemu obrad do nast?pnego posiedzenia. Rada na najbli?szym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zg?oszonych poprawek do protoko?u.
Rada pedagogiczna podejmuje uchwa?y zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy jej cz?onków.
Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej dzia?alno?ci.
Cz?onkowie rady i inni uczestnicy zebra? s? zobowi?zani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mog? naruszy? dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a tak?e nauczycieli i innych pracowników zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
§12
W zespole szkolno-gimnazjalnym dzia?a Rada Rodziców, stanowi?ca reprezentacj? rodziców uczniów, wybieranych na klasowych zebraniach rodzicielskich na okres jednego roku.
Ka?dy oddzia? reprezentowany jest przynajmniej przez trzy osoby.
Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogó? rodziców uczniów.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej dzia?alno?ci, który nie mo?e by? sprzeczny ze statutem zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Rada rodziców mo?e wyst?powa? do rady pedagogicznej i dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego z wnioskami i opiniami dotycz?cymi wszystkich spraw zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
W celu wspierania dzia?alno?ci statutowej zespo?u szkolno-gimnazjalnego Rada Rodziców mo?e gromadzi? fundusze z dobrowolnych sk?adek rodziców oraz z innych ?róde? i wydatkowa? zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem.
Rada Rodziców pos?uguje si? piecz?ci? zgodn? z ustalonym wzorem.
§13
W zespole szkolno-gimnazjalnym dzia?a samorz?d uczniowski, zwany dalej "samorz?dem".
Samorz?d tworz? wszyscy uczniowie zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Zasady wybierania i dzia?ania organów samorz?du okre?la regulamin uchwalany przez ogó? uczniów w g?osowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorz?du s? jedynymi reprezentantami ogó?u uczniów.
Regulamin samorz?du nie mo?e by? sprzeczny ze statutem zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Samorz?d mo?e przedstawia?, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi zespo?u szkolno-gimnazjalnego wnioski i opinie we wszystkich sprawach zespo?u szkolno-gimnazjalnego, w szczególno?ci dotycz?cych realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
prawo do zapoznania si? z programem nauczania, z jego tre?ci?, celem i stawianymi wymaganiami,
prawo do jawnej i umotywowanej oceny post?pów w nauce i zachowaniu,
prawo do organizacji ?ycia szkolnego, umo?liwiaj?ce zachowanie w?a?ciwych proporcji mi?dzy wysi?kiem szkolnym a mo?liwo?ci? rozwijania i zaspakajania w?asnych zainteresowa?,
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
prawo organizowania dzia?alno?ci kulturalnej; o?wiatowej; sportowej; oraz rozrywkowej zgodnie z w?asnymi potrzebami i mo?liwo?ciami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
prawo wyboru nauczyciela pe?ni?cego rol? opiekuna samorz?du.
§14
Rodzice i nauczyciele wspó?dzia?aj? ze sob? w sprawie wychowania i kszta?cenia dzieci.
Zasady wspó?dzia?ania organów zespo?u szkolno-gimnazjalnego:
ka?dy organ zespo?u szkolno-gimnazjalnego planuje swoja dzia?alno?? na dany rok szkolny. Plany powinny by? uchwalone nie pó?niej ni? do ko?ca wrze?nia. Kopie tych dokumentów przekazuje si? ka?demu z organów zespo?u;
ka?dy organ zespo?u szkolno-gimnazjalnego po przeanalizowaniu planów poszczególnych organów mo?e w??czy? si? do rozwi?zywania konkretnych problemów, proponuj?c swoje stanowisko lub opinie w danej sprawie nie naruszaj?c kompetencji organu uprawnionego,
organy zespo?u szkolno-gimnazjalnego mog? zaprasza? na swoje planowane lub dora?ne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i pogl?dów,
dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego zobowi?zany jest do sporz?dzania i przekazania ka?demu z organów sieci kompetencyjnej organów kieruj?cych zespo?em szkolno-gimnazjalnym opracowanej na podstawie obowi?zuj?cych aktów prawnych w o?wiacie i niniejszego statutu,
uchwa?y organów zespo?u szkolno-gimnazjalnego prawomocne podj?te w ramach ich kompetencji stanowi?cych podaje si? do ogólnej wiadomo?ci w zespole w formie pisemnych tekstów uchwa? gromadzonych pod nadzorem dyrektora zespo?u w zbiorze pt.: Uchwa?y Organów Zespo?u.
Spory kompetencyjne mi?dzy organami rozstrzyga komisja statutowa, w sk?ad której wchodzi po jednym przedstawicielu z ka?dego organu. Komisj? powo?uje si? na trzy lata. Na kadencje roczn? komisja powo?uje swojego przewodnicz?cego.
Rozstrzygni?cia komisji podejmowane s? drog? uchwa?y i s? one ostateczne. Podawane s? one do ogólnej wiadomo?ci w zespole szkolno-gimnazjalnym.
Sprawy pod obrady s? przekazywane w formie skargi organu, którego kompetencje zosta?y naruszone. Organ, którego uchybienie ustali?a komisja statutowa musi naprawi? skutki swojego dzia?ania w ci?gu 3 miesi?cy od daty ustalenia rozstrzygni?cia przez komisj?.
W sprawach spornych, w których uczestniczy ucze?, przyjmuje si? nast?puj?cy tryb post?powania: ucze? lub jego rodzic (prawny opiekun) zg?asza swoje zastrze?enia do wychowawcy klasy; wychowawca wspólnie z ze stron? skar??c? ustalaj? mo?liwe rozstrzygni?cia sporu; wychowawca klasy przedstawia spraw? nauczycielowi lub wychowawcy innej klasy (którego sprawa dotyczy) i wspólnie staraj? si? rozstrzygn?? zaistnia?y spór; sprawy nie rozstrzygni?te kierowane s? do dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego, którego decyzje s? ostateczne.
Rozdzia? VIII
Organizacja zespo?u szkolno-gimnazjalnego
§15
Czas trwania nauki w szkole podstawowej wynosi 6 lat.
Czas trwania nauki w gimnazjum wynosi 3 lata.
Terminy rozpoczynania i ko?czenia zaj?? dydaktyczno-wychowawczych przerw ?wi?tecznych oraz ferii zimowych i letnich okre?laj? przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§16
Podstawow? jednostk? organizacyjn? zespo?u szkolno-gimnazjalnego jest oddzia? z?o?ony z uczniów, w którym prowadzi si? nauczanie, zgodnie z odpowiednim ramowym planem nauczania.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza si? prowadzenie zaj?? w czasie od 30 do 60 minut, zachowuj?c ogólny tygodniowy czas zaj?? ustalony w tygodniowym rozk?adzie zaj??.
Czas trwania poszczególnych zaj?? edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadz?cy zachowuj?c ogólny tygodniowy czas zaj??, o których mowa w ust. 2.
Niektóre zaj?cia nadobowi?zkowe, np. zaj?cia dydaktyczno-wyrównawcze, ko?a zainteresowa? i inne mog? by? prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddzia?owych, mi?dzy klasowych, a tak?e podczas wycieczek i wyjazdów (np. zielone szko?y, obozy), w miar? posiadanych przez zespó? szkolno-gimnazjalny ?rodków finansowych.
Liczba uczestników kó? i zespo?ów zainteresowa? oraz innych zaj?? nadobowi?zkowych finansowanych z bud?etu zespo?u szkolno-gimnazjalnego nie powinna by? ni?sza ni? 15 uczniów. Liczba uczestników gimnastyki korekcyjnej nie powinna przekracza? 12 osób.
Rozdzia? IX
Organizacja i zadania biblioteki szkolnej
§17
Biblioteka szkolna jest pracowni? szkoln?, s?u??c? realizacji potrzeb i zainteresowa? uczniów, zada? dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej w?ród rodziców oraz w miar? mo?liwo?ci wiedzy o regionie. Jest interdyscyplinarn? pracowni? szkoln? uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokszta?cenia i edukacji ustawicznej, w tym do korzystania z innych typów bibliotek i o?rodków informacyjnych.
Z biblioteki mog? korzysta?: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy zespo?u, rodzice.
Pomieszczenia biblioteki szkolnej umo?liwiaj? gromadzenie i opracowywanie zbiorów i wypo?yczanie ich poza bibliotek?.
Godziny pracy biblioteki umo?liwiaj? dost?p do jej zbiorów po zako?czeniu zaj?? lub przed ich rozpocz?ciem.
Organizacja biblioteki szkolnej:
planowanie i sprawozdawczo?? - opracowanie planów pracy i sprawozda? z dzia?alno?ci,
gromadzenie zbiorów (lektury, publikacje, ogólno-informacyjne i popularnonaukowe, literatura pi?kna, beletrystyka itp.),
rozmieszczenie i konserwacja zbiorów - zabezpieczenie ksi?gozbioru,
ewidencja zbiorów,
opracowanie biblioteczne zbiorów - znakowanie, katalogi,
udost?pnianie zbiorów.
Do zada? biblioteki szklonej nale?y:
rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych zwi?zanych z nauk? i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów, przysposobieniem ich do samokszta?cenia;
kszta?towanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej uczniów;
wdra?anie czytelników do poszanowania ksi??ki i innych materia?ów bibliotecznych;
rozwijanie ró?nych form samorz?dno?ci i gotowo?ci do pracy spo?ecznej;
udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktyczno-wychowawczej, samokszta?ceniu, doskonaleniu zawodowym, pracy twórczej;
wspó?dzia?anie z nauczycielami i wychowawcami w rozpoznawaniu zainteresowa? i uzdolnie? uczniów, ich osi?gni?? i trudno?ci;
wspieranie prac maj?cych na celu wyrównywanie ró?nic rozwojowych dzieci i m?odzie?y z ró?nych ?rodowisk spo?ecznych;
rozpoznawanie aktywno?ci czytelniczej, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych uczniów;
otaczanie opieka uczniów zdolnych w ich poszukiwaniach czytelniczych.
Zadania nauczyciela bibliotekarza:
udost?pnianie ksi?gozbioru, czasopism itp.,
gromadzenie, przechowywanie i konserwacja zbiorów,
opracowanie biblioteczne zbiorów,
urz?dzenie pomieszcze? bibliotecznych,
popularyzowanie czytelnictwa,
organizacja aktywu bibliotecznego,
wspó?praca z nauczycielami w celu aktualizowania ksi?gozbioru i rozwijania czytelnictwa,
pos?ugiwanie si? bibliografi? i innymi ?ród?ami informuj?cymi o drukach i materia?ach bibliotecznych,
przygotowanie sprawozda? z dzia?alno?ci biblioteki,
organizowanie wieczorów bajek i poezji, konkursów itp.
opracowanie regulaminu dzia?ania biblioteki szkolnej,
udzia? w kontroli ksi?gozbioru (scontrum);
odpowiedzialno?? za stan maj?tkowy i dokumentacj? pracy biblioteki.
Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego do tygodniowego planu zaj??, aby umo?liwi? u?ytkownikom dost?p do jej zbiorów podczas zaj?? lekcyjnych i po ich zako?czeniu.
W miar? mo?liwo?ci nauczyciel - bibliotekarz wspó?pracuje z rodzicami uczniów, z bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi, z organizacjami spo?ecznymi i stowarzyszeniami nad rozwijaniem kultury czytelniczej uczniów, nad wzbogacaniem zbiorów i wyposa?enia biblioteki.
Wspó?praca ta obejmuje m.in.:
poradnictwo na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów (np. na zebraniach rodzicielskich), popularyzacj? i udost?pnianie literatury pedagogicznej, udzia? rodziców w imprezach czytelniczych,
wymiana materia?ów informacyjnych mi?dzy bibliotek? szkoln? a innymi bibliotekami i o?rodkami informacyjnymi,
informowanie u?ytkowników o zbiorach, warsztacie informacyjnym, dniach i godzinach otwarcia najbli?szych bibliotek: publicznej, pedagogicznej, fachowej, naukowej i zach?cenie do korzystania z nich:
organizowanie wycieczek do bibliotek ró?nych sieci i o?rodków informacji (b?d? pomoc nauczycielom w ich organizacji),
organizowanie i zach?canie uczniów do udzia?u w lekcjach bibliotecznych i ró?nych formach pracy z czytelnikiem prowadzonych przez inne biblioteki,
uzgadnianie rocznych planów w zakresie gromadzenia zbiorów, prowadzenia dzia?alno?ci informacyjnej,
uzyskiwanie i upowszechnianie materia?ów informacyjnych i reklamowych oraz zach?canie uczniów do udzia?u w imprezach czytelniczych (wystawy ksi??ek, spotkania autorskie, odczyty) przygotowywanych przez ró?ne organizacje spo?eczne i instytucje kulturalne.
Rozdzia? X
Organizacja nauczania, wychowania i opieki
§18
Szczegó?ow? organizacj? nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym okre?la arkusz organizacji zespo?u szkolno-gimnazjalnego opracowany przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego z uwzgl?dnieniem szkolnego planu nauczania.
Arkusz organizacji jest przygotowywany do dnia 30 kwietnia ka?dego roku.
Kurator o?wiaty opiniuje arkusz organizacyjny zespo?u przed jego zatwierdzeniem przez organ prowadz?cy placówk?, który czyni to do dnia 30 maja danego roku.
Arkusz organizacyjny okre?la w szczególno?ci:
liczb? uczniów zapisanych i ucz?szczaj?cych do zespo?u szkolno-gimnazjalnego;
liczb? pracowników, w tym pracowników zajmuj?cych stanowiska kierownicze;
ogóln? liczb? godzin zaj?? edukacyjnych zgodn? z ramowym planem nauczania og?aszanym w formie rozporz?dzenia Ministra Edukacji Narodowej, finansowanych przez organ prowadz?cy zespó?, z uwzgl?dnieniem zaj?? pozalekcyjnych.
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor, z uwzgl?dnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozk?ad zaj?? okre?laj?cy organizacj? obowi?zkowych i nieobowi?zkowych zaj?? edukacyjnych.
Tygodniowy rozk?ad zaj?? klas I-III szko?y podstawowej okre?la ogólny przydzia? czasu na poszczególne zaj?cia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegó?owy rozk?ad dzienny zaj?? ustala nauczyciel, dostosowuj?c czas zaj?? i przerw do aktywno?ci uczniów. Edukacja na poziomie klas I-III ma charakter zintegrowany.
Dzia?alno?? edukacyjna zespo?u szkolno-gimnazjalnego wyznaczona jest w szczególno?ci przez:
szkolny zestaw programów nauczania, który-uwzgl?dniaj?c wymiar wychowawczy-obejmuje ca?? dzia?alno?? z punktu widzenia dydaktycznego,
program wychowawczy zespo?u opisuje w sposób ca?o?ciowy wszystkie tre?ci i dzia?ania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczy tworz? spójn? ca?o??. Ich przygotowanie i realizacja s? zadaniem zarówno ca?ego zespo?u jak i ka?dego nauczyciela.
§19
Zespó? szkolno-gimnazjalny organizuje opiek? i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie, w tym równie? pomoc materialna poprzez:
diagnozowanie ?rodowiska ucznia;
rozpoznawanie potencjalnych mo?liwo?ci ucznia, jego indywidualnych potrzeb i umo?liwianie ich zaspokojenia;
rozpoznawanie przyczyn trudno?ci w nauce i niepowodze? szkolnych;
organizowanie ró?nych form pomocy psychologiczno-pedagogicznych;
podejmowanie dzia?a? profilaktyczno-wychowawczych i wspieranie nauczycieli w tym zakresie;
prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia w?ród uczniów, nauczycieli i rodziców;
wspieranie uczniów i nauczycieli w dzia?aniach wyrównuj?cych szanse edukacyjne;
wspieranie rodziców w rozwi?zywaniu problemów wychowawczych;
rozwijanie umiej?tno?ci wychowawczych rodziców;
organizowanie pomocy materialnej uczniom szczególnie zdolnym oraz znajduj?cym si? w trudnej sytuacji materialnej;
kierowanie do poradni psychologiczno- pedagogicznych w celu rozpoznania zaburze?, problemów i niepowodze? oraz uzyskania porady co do dalszej pracy z uczniem;
wnioskowanie o obj?cie opiek? rodziny przez o?rodek pomocy spo?ecznej, kuratora s?dowego;
organizacji nauczania indywidualnego zaj?? dydaktyczno-wyrównawczych.
§20
Organizacja wspó?dzia?ania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami ?wiadcz?cymi poradnictwo i specjalistyczn? pomoc dzieciom i rodzicom polega na:
nieodp?atnym korzystaniu z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej zarówno przez uczniów jak i rodziców czy nauczycieli;
pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej na wniosek rodziców, nauczycieli, a tak?e samego ucznia;
wspó?pracy opartej na organizowaniu porad dla uczniów, rodziców, nauczycieli;
konsultacji i warsztatów dla nauczycieli i rodziców;
organizowaniu zaj?? specjalistycznych jak logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne i inne zaj?cia terapeutyczne;
koordynowaniu zada? realizowanych na rzecz uczniów;
dzia?anie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajduj?cym si? w trudnej sytuacji ?yciowej;
wspó?praca z wydzia?em prewencji - Policja polegaj?ca na pogadankach, interwencjach i udziale w zaj?ciach;
wnioskowanie do organu prowadz?cego zespó? szkolno-gimnazjalny o przyznanie pomocy materialnej uczniom w formie stypendium socjalnego, stypendium za wyniki w nauce, zasi?ki losowe;
organizowanie pomocy materialnej przez wspó?prac? z zak?adami pracy, osobami fizycznymi pragn?cymi przekaza? darowizn?;
pozyskiwanie sponsorów na pokrycie op?aty za "Zielon? szko??".
§21
Organizacja i formy wspó?dzia?ania zespo?u szkolno-gimnazjalnego z rodzicami w zakresie nauczania, wspó?dzia?ania i profilaktyki polegaj? na:
organizowaniu spotka? z rodzicami (wywiadówka) wed?ug ustalonego wcze?niej harmonogramu;
indywidualnych kontaktach wychowawcy klasy z rodzicami, prawnymi opiekunami w zale?no?ci od potrzeb;
rozpoznawaniu warunków ?rodowiskowych;
odwiedzinach wychowawcy w domu rodzinnym ucznia;
wspó?pracy z rodzicami w wyrównywania braków w edukacji ucznia;
wspó?pracy z rodzicami w zakresie obj?cia ucznia zaj?ciami dydaktyczno- wyrównawczymi; badaniem w poradni psychologiczno- pedagogicznej, szkolnictwem specjalnym;
udzia? dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego w kwartalnych spotkaniach Rady Rodziców, przyjmowanie wniosków do realizacji;
indywidualne kontakty dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego z rodzicami w zakresie post?pów w nauce, k?opotów wychowawczych, potrzebie udzielenia pomocy materialnej uczniowi, rodzinie;
gromadzenie funduszy na koncie Rady Rodziców na rzecz uczniów;
pedagogizacj? rodziców;
monitorowanie efektów dzia?a? zespo?u szkolno-gimnazjalnego w?ród rodziców i uczniów;
realizacj? wniosków rodziców dotycz?cych pracy zespo?u;
wspó?prac? przy tworzeniu i opiniowanie Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktyki, Wewn?trzszkolnego Systemy Oceniania, Statutu Zespo?u Szkolno-Gimnazjalnego, Programu Rozwoju.
§22
W zespole szkolno-gimnazjalnym funkcjonuje program wychowawczy i profilaktyki, który jest uchwalany przez rad? pedagogiczn? po zasi?gni?ciu opinii rady rodziców i samorz?du uczniowskiego.
Rozdzia? XI
Nauczyciele i inni pracownicy zespo?u szkolno-gimnazjalnego
§23
W zespole zatrudnia si? nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obs?ugi.
Zasady zatrudniania nauczycieli okre?la ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Zasady zatrudnienia, prawa i obowi?zki innych pracowników okre?la Kodeks Pracy.
Pracownicy obs?ugi wype?niaj? obowi?zki okre?lone w przydzia?ach czynno?ci (zakresy obowi?zków).
§24
Nauczyciel w swoich dzia?aniach dydaktycznych, wychowawczych i opieku?czych ma obowi?zek kierowania si? dobrem uczniów, trosk? o ich zdrowie, postaw? moraln? i obywatelsk? z poszanowanie godno?ci osobistej ucznia.
Nauczyciel prowadzi prac? dydaktyczno-wychowawcz? i opieku?cz? oraz jest odpowiedzialny za jako?? i wyniki swej pracy i bezpiecze?stwo powierzonych jego opiece uczniów.
Do obowi?zków nauczyciela nale?y w szczególno?ci:
odpowiedzialno?? za ?ycie i zdrowie oraz bezpiecze?stwo uczniów zgodnie z obowi?zuj?cymi przepisami,
kszta?towanie prawid?owego przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego,
kszta?towanie kultury uczniów poprzez kultywowanie tradycji patriotycznych, lokalnych i szkolnych,
wprowadzanie jawnych i obiektywnych kryteriów oceny pracy uczniów,
dba?o?? o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprz?t szkolny,
wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolno?ci oraz zainteresowa?,
bezstronno?? i obiektywizm w ocenianiu uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie ka?dego z nich,
udzielanie pomocy w przezwyci??aniu niepowodze? szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
doskonalenie umiej?tno?ci dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
kszta?cenie i wychowywanie w umi?owaniu Ojczyzny i poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej w atmosferze wolno?ci sumienia i szacunku dla ka?dego cz?owieka.
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspieraj?c w tym zakresie obowi?zki rodziców, winni zmierza? do tego, aby w szczególno?ci uczniowie:
znajdowali ?rodowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze indywidualnym, psychicznym, spo?ecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
rozwijali w sobie dociekliwo?? poznawcz?, ukierunkowan? na poszukiwanie prawdy, dobra i pi?kna w ?wiecie,
mieli ?wiadomo?? ?yciowej u?yteczno?ci edukacji na danym etapie,
stawali si? coraz bardziej samodzielni w d??eniu do dobra w jego wymiarze zarówno indywidualnym jak i spo?ecznym, godz?c umiej?tnie d??enie do dobra w?asnego z dobrem innych, odpowiedzialno?? za siebie i innych, wolno?? w?asn? i wolno?? innych,
poszukiwali, odkrywali i d??yli na drodze rzetelnej pracy do osi?gni?cia wielkich celów ?yciowych i warto?ci wy?szych, wa?nych dla odnalezienia w?asnego miejsca w ?wiecie,
uczyli si? szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy ?ycia spo?ecznego oraz przygotowywali si? do ?ycia w rodzinie, w spo?eczno?ci lokalnej i w pa?stwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kszta?towania postaw patriotycznych,
przygotowywali si? do rozpoznawania warto?ci moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji warto?ci oraz mieli mo?liwo?? doskonalenia si?,
kszta?towali w sobie postaw? dialogu, umiej?tno?? s?uchania innych i rozumienia ich pogl?dów oraz umieli wspó?dzia?a? i wspó?tworzy? w szkole wspólnot? nauczycieli i uczniów,
stosowali zasady bezpiecze?stwa w podejmowanych dzia?aniach,
kierowali si? zasadami zdrowego trybu ?ycia i uznawali zdrowie i ?ycie jako najwy?sze dobro.
Obok zada? wychowawczych nauczyciele winni wykonywa? równie? dzia?ania opieku?cze i profilaktyczne odpowiednio do istniej?cych potrzeb, z uwzgl?dnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia.
Konieczne jest podejmowanie dzia?a? maj?cych na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.
Nauczyciele maj?c na uwadze ogólny cel edukacji, którym jest osobowy rozwój ucznia, winni wspó?dzia?a? na rzecz tworzenia w ?wiadomo?ci uczniów zintegrowanego systemu wiedzy i umiej?tno?ci i postaw.
§25
Oddzia?em opiekuje si? nauczyciel-wychowawca.
Dla zapewnienia ci?g?o?ci i skuteczno?ci pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekowa? si? oddzia?em w ci?gu ca?ego etapu edukacyjnego.
Formy spe?niania zada? nauczyciela-wychowawcy powinny by? dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków ?rodowiskowych.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególno?ci:
tworzenie warunków wspomagaj?cych rozwój ucznia, proces jego uczenia si? oraz przygotowania do ?ycia w rodzinie i w spo?ecze?stwie,
inspirowanie i wspomaganie dzia?a? zespo?ów uczniów,
podejmowanie dzia?a? umo?liwiaj?cych rozwi?zywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomi?dzy uczniami a innymi cz?onkami spo?eczno?ci szkolnej.
Wychowawca, w celu realizacji zada?, o których mowa w ust. 4:
otacza indywidualn? opiek? ka?dego wychowanka,
planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami ró?ne formy ?ycia zespo?owego, rozwijaj?ce jednostki i integruj?ce zespó? uczniowski,
ustala tre?ci i formy zaj?? tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
wspó?dzia?a z nauczycielami ucz?cymi w jego klasie (oddziale), uzgadniaj?c z nimi i koordynuj?c dzia?ania wychowawcze wobec ogó?u uczniów, a tak?e wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z ró?nymi trudno?ciami i niepowodzeniami),
utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opieku?czo-wychowawczych dzieci, a tak?e wspó?dzia?ania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich dzia?aniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swych dzia?aniach, w??czanie ich w sprawy ?ycia klasy i zespo?u,
wspó?pracuje z innymi specjalistami ?wiadcz?cymi kwalifikowan? pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudno?ci, tak?e zdrowotnych oraz zainteresowa? i szczególnych uzdolnie? uczniów,
szczególn? opiek? otacza uczniów zaniedbanych przez rodziców lub ze ?rodowisk zagro?onych moralnie.
Wychowawca realizuje swoje zadania poprzez:
zwrócenie szczególnej uwagi na tych uczniów, którzy maj? trudno?ci w nauce, analizowanie wspólnie z zespo?em uczniowskim i organami zespo?u szkolno-gimnazjalnego przyczyn niepowodze? i uzgadniaj?c ?rodki zaradcze,
badanie przyczyn opuszczania przez uczniów zaj?? szkolnych i zapobiega im,
stwarzanie atmosfery sprzyjaj?cej rozwijaniu kole?e?stwa i przyja?ni,
kierowanie prac? spo?eczn? na rzecz zespo?u szkolno-gimnazjalnego i klasy (przydzielanie zada?, wspó?prac? podczas ich wykonywania, ocena wykonanej pracy, udziela pochwa?, nagan),
wspó?organizowanie z zespo?em klasowym, ró?nego rodzaju imprez,
wspó?prac? z higienistk? szkoln?, dba?o?? o higien? i zdrowie uczniów,
wyst?powanie do rady rodziców lub powo?anych do tego celu organizacji, o pomoc materialn? dla najbardziej potrzebuj?cym,
odwiedzanie uczniów w domu, prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami, omawianie problemów wychowawczych na zebraniach organizowanych co dwa miesi?ce wg harmonogramu sporz?dzonego przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Wychowawca ma prawo korzysta? w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony w?a?ciwych placówek i instytucji o?wiatowych i naukowych.
Rozdzia? XII
Uczniowie zespo?u szkolno-gimnazjalnego, prawa i obowi?zki
§26
Wszyscy pracownicy zespo?u szkolno-gimnazjalnego s? zobowi?zani do przestrzegania "Konwencji Praw Dziecka" przyj?tej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku.
Zasady rekrutacji uczniów ustalane s? zgodnie z rozporz?dzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie przyjmowania uczniów do szkó?.
Obowi?zek szkolny trwa od 7 roku ?ycia do 18 roku ?ycia.
Do klasy pierwszej szko?y podstawowej przyjmowane s? dzieci, które w danym roku kalendarzowym ko?cz? 7 lat.
W przypadkach uzasadnionych powa?nymi przyczynami rozpocz?cie spe?niania obowi?zku szkolnego mo?e by? odroczone nie d?u?ej jednak ni? o jeden rok.
Decyzj? w sprawie odroczenia obowi?zku szkolnego podejmuje dyrektor szko?y, w której obwodzie dziecko mieszka po zasi?gni?ciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Na wniosek rodziców nauk? w szkole podstawowej mo?e rozpocz?? dziecko, które przed 1 wrze?nia ko?czy 6 lat, je?eli wykazuje psychiczn? dojrza?o?? do podj?cia nauki szkolnej. Do szko?y podstawowej ucz?szczaj? w zasadzie uczniowie od 7, ale nie wcze?niej ni? od 6 roku ?ycia, do 13, nie pó?niej ni? 18 roku ?ycia.
Decyzj? o wcze?niejszym przyj?ciu dziecka do szko?y podstawowej podejmuje dyrektor po zasi?gni?ciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej szko?y podstawowej z rocznym wyprzedzeniem.
Do klasy pierwszej szko?y podstawowej prowadzonej przez gmin? przyjmuje si?:
z urz?du - dzieci zamieszka?e w obwodzie danej szko?y podstawowej,
na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszka?e poza obwodem danej szko?y podstawowej, w przypadku gdy szko?a dysponuje wolnymi miejscami.
Do klasy pierwszej gimnazjum prowadzonego przez gmin? przyjmuje si?:
z urz?du - absolwentów szkó? podstawowych zamieszka?ych w obwodzie danego gimnazjum,
na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) - absolwentów szkó? podstawowych zamieszka?ych poza obwodem danego gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego decyduje o przyj?ciu uczniów do wszystkich klas szko?y podstawowej. Przyj?cie do szko?y podstawowej dziecka spoza jej obwodu szkolnego wymaga zawiadomienia dyrektora szko?y, w której obwodzie dziecko mieszka.
W uzasadnionych przypadkach do gimnazjum mog? ucz?szcza? uczniowie mieszkaj?cy poza jej obwodem. Przyj?cie dzieci spoza obwodu nie mo?e powodowa? pogorszenia warunków pracy w zespole szkolno-gimnazjalnym.
Zasady przyjmowania uczniów spoza obwodu ustala w terminie do 1 marca ka?dego roku komisja rekrutacyjna powo?ywana corocznie przez dyrektora zespo?u.
§27
Ucze? ma prawo do:
w?a?ciwie zorganizowanego procesu kszta?cenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umys?owej,
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole i w gimnazjum zapewniaj?cych bezpiecze?stwo, ochron? przed wszelkimi formami przemocy fizycznej b?d? psychicznej oraz ochron? i poszanowanie jego godno?ci,
korzystania z dora?nej pomocy finansowej,
?yczliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
swobody wyra?ania my?li i przekona?, w szczególno?ci dotycz?cych ?ycia zespo?u a tak?e ?wiatopogl?dowych i religijnych, je?li nie narusza tym dobra innych osób,
rozwijanie zainteresowa?, zdolno?ci i talentów,
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli post?pów w nauce,
pomocy w przypadku trudno?ci w nauce,
korzystania z poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego i zawodowego,
korzystania z pomieszcze? szkolnych, sprz?tu, ?rodków dydaktycznych, ksi?gozbioru biblioteki podczas zaj?? pozalekcyjnych,
wp?ywanie na ?ycie zespo?u przez dzia?alno?? samorz?dow? oraz zrzeszania si? w organizacjach dzia?aj?cych w zespole,
poszanowania godno?ci w?asnej i nietykalno?ci osobistej,
jawnego i pe?nego wyra?ania swoich pogl?dów, je?eli nie narusza niczyjej godno?ci osobistej oraz postanowie? statutu zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
przedstawiania swoich problemów nauczycielom i wychowawcy oraz uzyskania wyja?nie?, odpowiedzi, a tak?e pomocy z prawem do zachowania tajemnicy,
uzyskania dodatkowej pomocy w przypadku trudno?ci w nauce, w miar? mo?liwo?ci organizacyjno-finansowych zespo?u.
Ponadto ucze? ma prawo:
do jawnej i przeprowadzanej na bie??co oceny swego stanu wiedzy i umiej?tno?ci,
do powiadomienia go z wyprzedzeniem jednego tygodnia o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomo?ci (w ci?gu dnia mo?e odby? si? tylko jeden sprawdzian tego typu).
Ucze? ma prawo do korzystania z pomocy socjalnej przydzielonej w miar? mo?liwo?ci zespo?u szkolno-gimnazjalnego, wed?ug zasad okre?lonych odr?bnymi przepisami.
Ucze? ma prawo do odpoczynku w czasie przerw ?wi?tecznych i ferii, nie nale?y w zwi?zku z tym zadawa? dodatkowych prac domowych na czas ich trwania.
Uczniowie mog? uczestniczy? w wycieczkach organizowanych przez zespó? szkolno-gimnazjalny.
Ucze? mo?e reprezentowa? szko??, gimnazjum na konkursach przedmiotowych, przegl?dach i zawodach sportowych organizowanych przez zespó? szkolno-gimnazjalny, a tak?e reprezentowa? zespó? szkolno-gimnazjalny poza jej obr?bem za zgod? dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Ka?dy ucze? ma czynne i bierne prawo wyborcze do Samorz?du Klasowego i Samorz?du Szkolnego.
Ucze? ma prawo do zrzeszania si? w organizacjach dzia?aj?cych na terenie zespo?u szkolno-gimnazjalnego i poza jego obr?bem, których dzia?alno?? nie jest sprzeczna z Konstytucj? RP.
§28
Ucze? ma obowi?zek przestrzegania postanowie? zawartych w statucie zespo?u szkolno-gimnazjalnego, a zw?aszcza dotycz?cych:
poszanowania to?samo?ci narodowej, lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz tradycji,
systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zaj?ciach lekcyjnych i w ?yciu zespo?u,
przestrzegania zasad kultury wspó??ycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szko?y oraz godnego zachowania si? poza zespo?em szkolno-gimnazjalnym,
odpowiedzialno?ci za w?asne ?ycie, zdrowie i higien? oraz rozwój,
godnego reprezentowania zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
przeciwdzia?ania wszelkim przejawom nietolerancji, przemocy, brutalno?ci i wulgarno?ci,
wystrzegania si? wszelkich szkodliwych dla zdrowia na?ogów,
podporz?dkowania si? zarz?dzeniom dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom innych organów zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
dba?o?? o wspólne dobro, ?ad i porz?dek w zespole.
Od decyzji organów samorz?du uczniowskiego uczniowi przys?uguje prawo odwo?ania si? do wychowawcy klasy, a w sprawach szczególnej wagi - do dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
§29
Nagrody przyznaje si? uczniom wyró?niaj?cym si? w nauce, zachowaniu i pracy spo?ecznej.
Rodzaje nagród:
wyró?nienie wobec klasy przez nauczyciela, wychowawc? klasy, dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
wyró?nienie przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego wobec uczniów poszczególnych klas, wobec uczniów ca?ego zespo?u,
nagroda Rady Rodziców przyznawana na wniosek Rady Pedagogicznej,
i inne.
Nagrody mog? by? przyznawane równie? wyró?niaj?cemu si? zespo?owi uczniów.
Kary za wykroczenie uczniowskie:
upomnienie przez nauczyciela lub wychowawc? w indywidualnej rozmowie,
upomnienie wobec klasy przez nauczyciela lub wychowawc?,
nagana z ostrze?eniem, przedstawienie wniosku o ukaranie dyrektorowi zespo?u szkolno-gimnazjalnego,
nagana udzielona przez dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego w obecno?ci rady pedagogicznej,
przeniesienie ucznia do innego oddzia?u tego zespo?u szkolno-gimnazjalnego, o przeniesieniu decyduje rada pedagogiczna,
przeniesienie do innej szko?y za zgod? kuratora o?wiaty.
Zespó? szkolno-gimnazjalny ma obowi?zek niezw?ocznego powiadomienia rodziców, opiekunów ucznia o zastosowaniu wobec niego kar za wykroczenia uczniowskie.
Wykonanie kary, o której mowa w ust. 4 pkt. c, d, e, f mo?e by? zawieszone na czas próby - nie d?u?ej ni? pó? roku - je?eli ucze? uzyska por?czenie samorz?du klasowego lub szkolnego, rady rodziców, rady pedagogicznej lub m?odzie?owej organizacji szkolnej.
Ucze? lub jego rodzice maj? prawo do odwo?ania si? od kary w terminie nie d?u?szym ni? 14 dni do dyrektora zespo?u szkolno-gimnazjalnego.
Okre?la si? nast?puj?cy tryb odwo?ania od wyznaczonej kary:
pisemny wniosek rodziców o uchylenie kary z podaniem powodu odwo?ania si?;
przed?o?enie wniosku do ustalenia zasadno?ci odwo?ania;
podj?cie decyzji przez rad? pedagogiczn? w sprawie zasadno?ci kary;
pisemna informacja o rozpatrzeniu wniosku do rodziców ucznia ukaranego.
§30
Dyrektor zespo?u szkolno-gimnazjalnego mo?e wyst?pi? do Kuratora O?wiaty o przeniesienie ucznia do innej szko?y, lub gimnazjum w przypadku:
umy?lnego pope?nienia czynu o znamionach przest?pstwa;
szczególnie ra??cego naruszenia obowi?zków ucznia okre?lonych w Statucie;
braku przynale?no?ci ucznia do obwodu zespo?u.
§31
Zespó? szkolno-gimnazjalny stwarza warunki pobytu zapewniaj?ce uczniom bezpiecze?stwo, ochron? przed przemoc?, uzale?nieniami, demoralizacj? oraz innymi przejawami patologii spo?ecznej poprzez dzia?alno?? wychowawcz? i zapobiegawcz?:
w?a?ciw? liczb? sal lekcyjnych i pomieszczenia do ?wicze? gimnastycznych;
przestronne korytarze i klatki schodowe;
dy?ury podczas przerw mi?dzylekcyjnych na korytarzach;
promocj? zdrowia psychicznego;
promocj? zdrowego stylu ?ycia;
informowanie o szkodliwo?ci ?rodków i substancji, których u?ywanie mo?e prowadzi? do narkomanii, oraz o narkomanii i jej skutkach,
przeciwdzia?anie alkoholizmowi.
Rozdzia? XIII
Postanowienia ko?cowe
§32
Zespó? szkolno-gimnazjalny u?ywa piecz?ci urz?dowej zgodnie z odr?bnymi przepisami.
§33
Obs?ug? ksi?gow? zespo?u szkolno-gimnazjalnego w N?dzy prowadzi Urz?d Gminy w N?dzy.
§34
Zespó? szkolno-gimnazjalny prowadzi i przechowuje dokumentacj? zgodnie z odr?bnymi przepisami.
Zasady prowadzenia przez zespó? gospodarki finansowej, materia?owej okre?laj? odr?bne przepisy.
Statut mo?e by? zmieniony uchwa?? Rady Pedagogicznej, w trybie przewidzianym do jego uchwalania.
Niniejszy Statut wchodzi w ?ycie z dniem 1 wrze?nia 2003 roku.
Udostępniający: Leszek Pietrasz
Wytwarzający/Odpowiadający: Leszek Pietrasz
Czas udostępnienia: 2009-01-22 13:16:04
Czas wytworzenia: 2009-01-22 13:04:10
wersja do druku |