Statut gminy
Statut Gminy N?dza
Rozdzia? I
Postanowienia ogólne
§1
Statut Gminy N?dza, zwanej dalej Gmin? okre?la:
1. ustrój Gminy,
2. zasady tworzenia, ??czenia, podzia?u i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udzia?u przewodnicz?cych tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3. organizacj? wewn?trzn? oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady Gminy i Wójta Gminy,
4. zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy,
5. zasady dost?pu obywateli do dokumentów organów Gminy i komisji Rady Gminy oraz korzystania z nich.
§2
Ilekro? w niniejszej uchwale jest mowa o:
1. Gminie - nale?y przez to rozumie? Gmin? N?dza,
2. Radzie - nale?y przez to rozumie? Rad? Gminy N?dza,
3. komisji - nale?y przez to rozumie? komisje Rady Gminy N?dza,
4. Komisji Rewizyjnej - nale?y przez to rozumie? Komisj? Rewizyjn? Rady Gminy N?dza,
5. Wójcie - nale?y przez to rozumie? Wójta Gminy N?dza,
6. Statucie - nale?y przez to rozumie? Statut Gminy N?dza,
7. ustawie - nale?y przez to rozumie? ustaw? z dnia 8 marca 1990 roku o samorz?dzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 roku nr 142 poz. 1591 z pó?n. zm.).
Rozdzia? II
Gmina N?dza
§3
1. Gmina N?dza jest podstawow? jednostk? lokalnego samorz?du terytorialnego, powo?an? dla organizacji ?ycia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stale zamieszkuj? na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorz?dzie gminnym, stanowi? gminn? wspólnot? samorz?dow?, realizuj? swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udzia? w referendum oraz poprzez swe organy.
§4
1. Gmina N?dza po?o?ona jest w Powiecie Raciborskim, Województwie ?l?skim i obejmuje obszar 5 714 km2.
2. Granice terytorialne Gminy okre?la mapa, stanowi?ca za??cznik nr 1 do Statutu.
3. W Gminie mog? by? tworzone jednostki pomocnicze.
4. Jednostkami pomocniczymi Gminy s? So?ectwa: Babice, Ciechowice, Górki ?l?skie, ??g, N?dza, Szymocice, Zawada Ksi???ca .
5. Nadzór nad dzia?alno?ci? jednostek pomocniczych sprawuje Rada.
§5
Gmina wykonuje swe zadania w formach przewidzianych w ustawie w tym poprzez tworzenie gminnych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, których wykaz stanowi za??cznik nr 2 do Statutu.
§6
1. Gmina N?dza pos?uguje si? herbem, którego wzór zawiera za??cznik nr 3 do Statutu. U?ywanie herbu Gminy odbywa si? na zasadach i warunkach ustalonych w odr?bnej uchwale.
2. Organy Gminy N?dza mog? u?ywa? piecz?ci okr?g?ej zawieraj?cej po?rodku herb, a w otoku napis odpowiednio: Rada Gminy N?dza, Wójt Gminy N?dza.
3. Rada Gminy mo?e ustanowi? w drodze odr?bnej uchwa?y flag? i hymn Gminy.
Rozdzia? III
Jednostki pomocnicze Gminy
§7
1. O utworzeniu, po??czeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a tak?e zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwa?y, z uwzgl?dnieniem nast?puj?cych zasad:
1. Inicjatorem utworzenia, po??czenia, podzia?u lub zniesienia jednostki pomocniczej mog? by? mieszka?cy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmowa?, albo organy Gminy,
2. utworzenie, po??czenie, podzia? lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zosta? poprzedzone konsultacjami, których tryb okre?la Rada odr?bn? uchwa??,
3. projekt granic jednostki pomocniczej sporz?dza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4. przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miar? mo?liwo?ci - uwzgl?dnia? naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i wi?zi spo?eczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje si? odpowiednio ust. 1.
3. Wykaz jednostek pomocniczych stanowi za??cznik nr 4 do Statutu.
§8
Uchwa?y, o jakich mowa w §7 ust. 1 powinny okre?la? w szczególno?ci:
1. obszar,
2. granice,
3. siedzib? w?adz,
4. nazw? jednostki pomocniczej.
§9
Jednostki pomocnicze dzia?aj? w oparciu o statut nadany przez Rad?, okre?laj?cy organizacj? i zakres ich dzia?ania.
§10
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadz? gospodark? finansow? w ramach bud?etu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodaruj? samodzielnie ?rodkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczaj?c te ?rodki na realizacj? zada? spoczywaj?cych na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie za??cznik do uchwa?y bud?etowej, okre?laj?cy wydatki jednostek pomocniczych w uk?adzie dzia?ów lub rozdzia?ów klasyfikacji bud?etowej.
4. Jednostki pomocnicze, decyduj?c o przeznaczeniu ?rodków, o których mowa w ust. 2, obowi?zane s? do przestrzegania podzia?u wynikaj?cego z za??cznika do bud?etu Gminy.
5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2-4 s? wi???ce dla osób sk?adaj?cych o?wiadczenia woli w zakresie zarz?du mieniem Gminy.
6. ?rodki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane s? na odr?bne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upowa?nione do dysponowania ?rodkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje si? w umowach rachunków bankowych przewodnicz?cego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.
§11
1. Przewodnicz?cy organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady z urz?du.
2. Przewodnicz?cy mo?e zabiera? g?os na sesjach, nie ma jednak prawa do udzia?u w g?osowaniu.
Rozdzia? IV
Organizacja wewn?trzna Rady
§12
1. Rada jest organem stanowi?cym i kontrolnym w gminie.
2. Ustawowy sk?ad Rady wynosi 15 radnych.
§13
1. Rada dzia?a na sesjach, poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta wykonuj?cego jej uchwa?y.
2. Wójt i komisje Rady pozostaj? pod kontrol? Rady, której sk?adaj? sprawozdania ze swojej dzia?alno?ci.
§14
Do wewn?trznych jednostek organizacyjnych Rady nale??:
1. Przewodnicz?cy,
2. Wiceprzewodnicz?cy,
3. Komisja Rewizyjna,
4. Komisje sta?e, wymienione w statucie,
5. Dora?ne komisje powo?ane do okre?lonych zada?.
§15
1. Rada powo?uje nast?puj?ce sta?e komisje:
1. Rewizyjn?,
2. Bud?etow?,
3. Socjaln? i Bezpiecze?stwa,
4. O?wiaty, Kultury i Sportu.
2. Radny mo?e by? cz?onkiem najwy?ej 2 komisji sta?ych.
3. W czasie trwania kadencji Rada mo?e powo?a? dora?ne komisje do wykonywania okre?lonych zada?, okre?laj?c ich sk?ad i zakres dzia?ania.
§16
1. Wyboru Przewodnicz?cego i Wiceprzewodnicz?cego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
2. Czynno?ci zwi?zane ze zwo?aniem pierwszej sesji obejmuj?:
1. okre?lenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2. przygotowanie projektu porz?dku obrad,
3. dokonania otwarcia sesji,
4. powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spo?ród radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porz?dku obrad o jakim mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmowa? sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie Gminy.
§17
Przewodnicz?cy Rady, a w przypadku jego nieobecno?ci Wiceprzewodnicz?cy:
1. organizuje prac? Rady a w szczególno?ci:
1. zwo?uje sesje Rady,
2. kieruje obs?ug? kancelaryjn? Rady,
3. czuwa nad zapewnieniem warunków niezb?dnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
2. prowadzi obrady Rady a w szczególno?ci:
1. przewodniczy obradom,
2. sprawuje policj? sesyjn?,
3. zarz?dza i przeprowadza g?osowanie nad projektami uchwa?,
4. podpisuje uchwa?y Rady.
§18
W przypadku odwo?ania z funkcji b?d? wyga?ni?cia mandatu Przewodnicz?cego lub Wiceprzewodnicz?cego Rady przez up?ywem kadencji, Rada na swej najbli?szej sesji dokona wyboru na wakuj?ce stanowisko.
§19
1. Przewodnicz?cy oraz Wiceprzewodnicz?cy Rady koordynuj? z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podzia?u zada? w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodnicz?cy Rady.
§20
Do obowi?zków Wiceprzewodnicz?cego nale?y wykonanie zada? zastrze?onych przez ustaw? lub Statut dla Przewodnicz?cego w razie wakatu na stanowisku Przewodnicz?cego.
§21
Pod nieobecno?? Przewodnicz?cego jego zadania wykonuje Wiceprzewodnicz?cy.
§22
W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodnicz?cego oraz Wiceprzewodnicz?cego Rady, §18 stosuje si? odpowiednio.
§23
Obs?ug? Rady i jej wewn?trznych jednostek organizacyjnych zapewnia sekretarz gminy, oraz wyznaczony pracownik ds. obs?ugi Rady Gminy.
Rozdzia? V
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§24
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwa? sprawy nale??ce do jej kompetencji, okre?lone w ustawie o samorz?dzie gminnym oraz w innych ustawach, a tak?e w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwa? Rada mo?e podejmowa?:
1. czynno?ci proceduralne,
2. deklaracje - zawieraj?ce samozobowi?zanie si? do okre?lonego post?powania,
3. o?wiadczenia - zawieraj?ce stanowisko w okre?lonej sprawie,
4. apele - zawieraj?ce formalne niewi???ce wezwania adresatów zewn?trznych do okre?lonego post?powania, podj?cia inicjatywy czy zadania,
5. opinie - zawieraj?ce o?wiadczenia wiedzy oraz oceny.
3. Do postanowie?, deklaracji, o?wiadcze?, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zg?aszania inicjatywy uchwa?odawczej i podejmowania uchwa?.
§25
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z cz?stotliwo?ci? potrzebn? do wykonania zada? Rady, nie rzadziej jednak ni? raz na kwarta?.
2. Sesjami zwyczajnymi s? sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi s? tak?e sesje nie przewidziane w planie, ale zwo?ane w zwyk?ym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne s? zwo?ywane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§26
1. Sesje przygotowuje Przewodnicz?cy.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1. ustalenie porz?dku obrad,
2. ustalenie czasu i miejsca obrad,
3. zapewnienie dostarczenia radnym materia?ów, w tym projektów uchwa?, dotycz?cych poszczególnych punktów porz?dku obrad.
3. Sesje zwo?uje Przewodnicz?cy Rady lub Wiceprzewodnicz?cy.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porz?dku obrad sesyjnych powiadamia si? radnych najpó?niej na 7 dni przed terminem obrad w formie pisemnej.
5. Powiadomienie wraz z materia?ami dotycz?cymi sesji po?wi?conej uchwaleniu bud?etu i sprawozdania z wykonania bud?etu przesy?a si? radnym najpó?niej na 10 dni przed sesj?.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada mo?e podj?? uchwa?? o odroczeniu sesji i wyznaczy? nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji mo?e by? zg?oszony przez radnego tylko na pocz?tku obrad, przed g?osowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmian? porz?dku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno by? podane do publicznej wiadomo?ci poprzez: wywieszenie zawiadomienia na tablicy og?osze? w hollu Urz?du Gminy.
§27
Przed ka?d? sesj? Przewodnicz?cy Rady, po zasi?gni?ciu opinii Wójta ustala list? osób zaproszonych na sesj?.
§28
Wójt obowi?zany jest udzieli? Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§29
Publiczno?? obserwuj?ca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§30
Wy??czenie jawno?ci sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowi?zuj?cego prawa.
§31
1. Sesja odbywa si? na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodnicz?cego obrad b?d? radnego, Rada mo?e postanowi? o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym, terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji, Rada mo?e postanowi? w szczególno?ci ze wzgl?du na niemo?liwo?? wyczerpania porz?dku obrad lub konieczno?? jego rozszerzenia, potrzeb? uzyskania dodatkowych materia?ów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemo?liwiaj?ce Radzie w?a?ciwe obradowanie lub podj?cie uchwa?.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opu?cili obrady przez ich zako?czeniem, odnotowuje si? w protokole.
§32
1. Kolejne sesje Rady zwo?ywane s? w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach okre?lonych przez Przewodnicz?cego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych o jakich mowa w §25 ust. 4.
§33
1. Rada mo?e rozpocz?? obrady tylko w obecno?ci co najmniej po?owy swego ustawowego sk?adu.
2. Przewodnicz?cy Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poni?ej po?owy sk?adu; jednak?e Rada nie mo?e wówczas podejmowa? uchwa?.
§34
1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodnicz?cy Rady.
2. W razie nieobecno?ci Przewodnicz?cego czynno?ci okre?lone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodnicz?cy.
§35
1. Otwarcie sesji nast?puje po wypowiedzeniu przez Przewodnicz?cego Rady formu?y: "Otwieram .... sesj? Rady ......".
2. Po otwarciu sesji Przewodnicz?cy Rady stwierdza na podstawie listy obecno?ci prawomocno?? obrad.
§36
Po otwarciu sesji Przewodnicz?cy Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porz?dku obrad.
§37
Porz?dek obrad obejmuje w szczególno?ci:
1. przyj?cie protoko?u z obrad poprzedniej sesji,
2. informacje Przewodnicz?cego Rady o dzia?aniach podejmowanych w okresie mi?dzy sesyjnym,
3. sprawozdanie Wójta o pracach realizowanych w okresie mi?dzy sesyjnym, zw?aszcza z wykonania uchwa? Rady,
4. interpelacje i zapytania radnych,
5. rozpatrzenie uchwa? lub zaj?cie stanowiska,
6. odpowiedzi na zg?oszone interpelacje,
7. wolne wnioski i informacje.
§38
1. Sprawozdanie o jaki mowa w §37 pkt. 3 sk?ada Wójt lub osoba wyznaczona przez Wójta.
2. Sprawozdania komisji Rady sk?adaj? przewodnicz?cy komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§39
1. Interpelacje i zapytania s? kierowane do Wójta.
2. Interpelacje dotycz? spraw wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zawiera? krótkie przedstawienie stanu faktycznego, b?d?cego jej przedmiotem oraz wynikaj?ce ze? pytania.
4. Interpelacj? sk?ada si? w formie ustnej lub pisemnej na r?ce Przewodnicz?cego Rady; Przewodnicz?cy niezw?ocznie przekazuje interpelacj? adresatowi.
5. Odpowied? na interpelacje jest udzielana w formie ustnej lub pisemnej, w terminie 21 dni - na r?ce Przewodnicz?cego Rady i radnego sk?adaj?cego interpelacj?. Odpowiedzi udzielaj? Wójt albo w?a?ciwe rzeczowo osoby, upowa?nione do tego przez Wójta.
6. W razie uznania odpowiedzi za nie zadawalaj?c?, radny interpeluj?cy mo?e zwróci? si? do Przewodnicz?cego Rady o nakazanie niezw?ocznego uzupe?nienia odpowiedzi.
7. Przewodnicz?cy Rady informuje radnych o z?o?onych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbli?szej sesji Rady, w ramach odr?bnego punktu porz?dku obrad.
§40
1. Zapytania sk?ada si? w sprawach aktualnych problemów Gminy, tak?e w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formu?owane s? ustnie lub pisemnie na r?ce Przewodnicz?cego Rady. Je?li bezpo?rednia odpowied? na zapytanie nie jest mo?liwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 21 dni. Paragraf 39 ust. 5, 6 i 7 stosuje si? odpowiednio.
§41
1. Przewodnicz?cy Rady prowadzi obrady wed?ug ustalonego porz?dku, otwieraj?c i zamykaj?c dyskusje nad ka?dym z punktów.
2. Przewodnicz?cy Rady udziela g?osu wed?ug kolejno?ci zg?osze?; w uzasadnionych przypadkach mo?e tak?e udzieli? g?osu poza kolejno?ci?.
3. Radnemu nie wolno zabiera? g?osu bez zezwolenia Przewodnicz?cego Rady.
4. Przewodnicz?cy Rady mo?e zabiera? g?os w ka?dym momencie obrad.
5. Przewodnicz?cy Rady mo?e udzieli? g?osu osobie nie b?d?cej radnym.
§42
1. Przewodnicz?cy Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zw?aszcza nad zwi?z?o?ci? wyst?pie? radnych oraz innych osób uczestnicz?cych w sesji.
2. Przewodnicz?cy Rady mo?e czyni? radnym uwagi dotycz?ce tematu, formy i czasu trwania ich wyst?pie?, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywo?a? mówc? "do rzeczy".
3. Je?eli temat lub sposób wyst?pienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zak?ócaj? porz?dek obrad b?d? uchybiaj? powadze sesji, Przewodnicz?cy Rady przywo?uje radnego "do porz?dku", a gdy przywo?anie nie odnios?o skutku mo?e odebra? mu g?os, nakazuj?c odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje si? odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesj? i do publiczno?ci.
5. Po uprzednim ostrze?eniu Przewodnicz?cy Rady mo?e nakaza? opuszczenie sali tym osobom spo?ród publiczno?ci, które swoim zachowaniem, lub wyst?pieniami zak?ócaj? porz?dek obrad b?d? naruszaj? powag? sesji.
§43
Na wniosek radnego, Przewodnicz?cy Rady przyjmuje do protoko?u sesji wyst?pienie radnego zg?oszone na pi?mie lecz nie wyg?oszone w toku obrad, informuj?c o tym Rad?.
§44
1. Przewodnicz?cy Rady udziela g?osu poza kolejno?ci? w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególno?ci dotycz?cych:
1. stwierdzenia quorum,
2. zmiany porz?dku obrad,
3. ograniczenia czasu wyst?pienia dyskutantów,
4. zamkni?cia listy mówców lub kandydatów,
5. zako?czenia dyskusji i podj?cia uchwa?y,
6. zarz?dzenia przerwy,
7. odes?ania projektu uchwa?y do komisji,
8. przeliczenia g?osów,
9. przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodnicz?cy Rady poddaje pod dyskusj? po dopuszczeniu jednego g?osu "za" i jednego g?osu "przeciwko" wnioskowi, po czym poddaje spraw? pod g?osowanie.
§45
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecno?ci zainteresowanego. Rada mo?e jednak postanowi? inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecno?ci zainteresowanego na sesji.
§46
1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodnicz?cy Rady zamyka dyskusj?. W razie potrzeby zarz?dza przerw? w celu umo?liwienia w?a?ciwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania si? do zg?oszonych w czasie debaty wniosków, a je?li zaistnieje taka konieczno?? - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamkni?ciu dyskusji Przewodnicz?cy Rady rozpoczyna procedur? g?osowania.
3. Po rozpocz?ciu procedury g?osowania, do momentu zarz?dzenia g?osowania, Przewodnicz?cy Rady mo?e udzieli? radnym g?osu tylko w celu zg?oszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porz?dku g?osowania.
§47
1. Po wyczerpaniu porz?dku obrad Przewodnicz?cy Rady ko?czy sesj?, wypowiadaj?c formu? "Zamykam .... sesj? Rady ....".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zako?czenia uwa?a si? za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy tak?e sesji, która obj??a wi?cej ni? jedno posiedzenie.
§48
1. Rada jest zwi?zana uchwa?? od chwili jej podj?cia.
2. Uchylenie lub zmiana podj?tej uchwa?y mo?e nast?pi? tylko w drodze odr?bnej uchwa?y pod?tej nie wcze?niej ni? na nast?pnej sesji.
3. Postanowienie ust. 2 si? stosuje si? w odniesieniu do oczywistych omy?ek.
§49
Do wszystkich osób pozostaj?cych w miejscu obrad po zako?czeniu sesji lub posiedzenia maj? zastosowanie ogólne przepisy porz?dkowe w?a?ciwe dla miejsca , w którym sesja si? odbywa.
§50
1. Sekretarz Gminy, w uzgodnieniu z Przewodnicz?cym Rady, sporz?dza z ka?dej sesji protokó?.
2. Przebieg sesji mo?e by? nagrywany, a nagranie przechowuje si? do czasu przyj?cia protoko?u z obrad poprzedniej sesji.
§51
1. Protokó? z sesji musi wiernie odzwierciedla? jej przebieg.
2. Protokó? z sesji powinien w szczególno?ci zawiera?:
1. Numer, dat? i miejsce odbywania sesji, godzin? jej rozpocz?cia i zako?czenia oraz wskazywa? numery uchwa?, imi? i nazwisko Przewodnicz?cego obrad i protokolanta.
2. Stwierdzenia prawomocno?ci posiedzenia.
3. Imiona i nazwiska nieobecnych cz?onków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecno?ci.
4. Odnotowanie przyj?cia protoko?u z poprzedniej sesji.
5. Ustalony porz?dek obrad.
6. Przebieg obrad, a w szczególno?ci tre?? wyst?pie? albo ich streszczenie, teksty zg?oszonych, jak równie? uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zg?oszenia pisemnych wyst?pie?.
7. Przebieg g?osowania z wyszczególnieniem liczby g?osów: "za", "przeciw" i "wstrzymuj?cych" oraz g?osów niewa?nych.
8. Wskazanie wniesienia przez radnego zdania odr?bnego do tre?ci uchwa?y.
9. Podpis Przewodnicz?cego obrad i osoby sporz?dzaj?cej protokó?.
§52
1. W trakcie obrad lub pó?niej ni? na najbli?szej sesji radni mog? zg?asza? poprawki lub uzupe?nienia do protoko?u, przy czym o ich uwzgl?dnieniu rozstrzyga Przewodnicz?cy Rady po wys?uchaniu protokolanta i przes?uchaniu ta?my magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2. Je?eli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzgl?dniony, wnioskodawca mo?e wnie?? sprzeciw do Rady.
3. Rada mo?e przyj?? protokó? z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§53
1. Do protoko?u do??cza si? list? obecno?ci radnych oraz odr?bn? list? zaproszonych go?ci, teksty przyj?tych przez Rad? uchwa?, usprawiedliwienia osób nieobecnych, o?wiadczenia i inne dokumenty z?o?one na r?ce Przewodnicz?cego Rady.
2. Uchwa?y Przewodnicz?cy Rady dor?cza Wójtowi najpó?niej w ci?gu 3 dni od daty zako?czenia sesji.
§54
1. Obs?ug? biurow? (wysy?anie zawiadomie?, wyci?gów z protoko?u itp.) sprawuje pracownik Urz?du Gminy, pod nadzorem sekretarza gminy, w uzgodnieniu w Przewodnicz?cym Rady.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodnicz?cemu Rady.
3. Uchwa?y
§55
1. Uchwa?y, o jakich mowa w §24 ust. 1, a tak?e deklaracje, o?wiadczenia apele i opinie, o jakich mowa w §24 ust. 2 s? sporz?dzane w formie odr?bnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowie? proceduralnych.
§56
1. Inicjatyw? uchwa?odawcz? posiadaj?:
1. pi?ciu radnych
2. Wójt
3. Komisje Rady
4. Kluby Radnych, chyba ?e przepisy prawa stanowi? inaczej.
2. Projekt uchwa?y powinien okre?la? w szczególno?ci:
1. tytu? uchwa?y,
2. podstaw? prawn?,
3. postanowienia merytoryczne,
4. w miar? potrzeby okre?lenie ?ród?a sfinansowania realizacji uchwa?y,
5. okre?lenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwa?y,
6. ustalenie terminu obowi?zania lub wej?cia w ?ycie uchwa?y.
3. Projekt uchwa?y powinien by? przed?o?ony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym nale?y wskaza? potrzeb? podj?cia uchwa?y oraz informacj? o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwa? s? opiniowane co do ich zgodno?ci z prawem przez radc? prawnego.
§57
Uchwa?y Rady powinny by? zredagowane w sposób zwi?z?y, syntetyczny, przy u?yciu wyra?e? w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwa? nale?y unika? pos?ugiwania si? wyra?eniami specjalistycznymi, zapo?yczonymi z j?zyków obcych i neologizmami.
§58
1. Ilekro? przepisy prawa ustanawiaj? wymóg dzia?ania Rady po zaopiniowaniu jej uchwa?y, w uzgodnieniu lub porozumieniu z organami administracji rz?dowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedk?adany jest projekt uchwa?y przyj?ty przez Rad?.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, ?e przed?o?eniu podlega projekt uchwa?y Rady, sporz?dzony przez Wójta.
§59
1. Uchwa?y Rady podpisuje Przewodnicz?cy Rady, o ile ustawy nie stanowi? inaczej.
2. Przepis ust. 1 stasuje si? odpowiednio do Wiceprzewodnicz?cego prowadz?cego obrady.
§60
1. Sekretarz Gminy ewidencjonuje orygina?y uchwa? w rejestrze uchwa? i przechowuje wraz z protoko?ami sesji Rady.
2. Uwierzytelnione kopie uchwa? przekazuje Wójtowi do realizacji i do wiadomo?ci zale?nie od ich tre?ci.
4. Procedura g?osowania
§61
1. W g?osowaniu bior? udzia? wy??cznie radni.
2. Radny ma obowi?zek z?o?y? wniosek do przewodnicz?cego obrad o wy??czenie z udzia?u w g?osowaniu je?li dotyczy ono jego interesu prawnego.
3. Fakt z?o?enia przez radnego wniosku o wy??czenie z udzia?u w g?osowaniu odnotowuje si? w protokole sesji.
§62
1. G?osowania jawne odbywa si? przez podniesienie r?ki.
2. G?osowanie jawne zarz?dza i przeprowadza Przewodnicz?cy obrad, przelicza oddane g?osy "za", "przeciw" i "wstrzymuj?ce si?", sumuje je i porównuj?c z list? radnych obecnych na sesji, wzgl?dnie ze sk?adem lub ustawowym sk?adem rady, nakazuje odnotowanie wyników g?osowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia g?osów Przewodnicz?cy obrad mo?e wyznaczy? radnych.
4. Wyniki g?osowania jawnego og?asza Przewodnicz?cy obrad.
§63
1. W g?osowaniu tajnym radni g?osuj? za pomoc? kart ostemplowanych piecz?ci? Rady, przy czym ka?dorazowo Rada ustala sposób g?osowania, a samo g?osowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wy?onionym spo?ród siebie przewodnicz?cym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przyst?pieniem do g?osowania obja?nia sposób g?osowania i przeprowadza je, wyczytuj?c kolejno radnych z listy obecno?ci.
3. Kart do g?osowania nie mo?e by? wi?cej ni? radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu g?osów Przewodnicz?cy Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokó?, podaj?c wyniki g?osowania.
5. Karty z oddanymi g?osami i protokó? g?osowania stanowi? za??cznik do protoko?u sesji.
§64
1. Przewodnicz?cy obrad przez poddaniem wniosku pod g?osowanie precyzuje i og?asza Radzie proponowan? tre?? wniosku w taki sposób, aby jego redakcja by?a przejrzysta, a wniosek nie budzi? w?tpliwo?ci co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejno?ci Przewodnicz?cy obrad poddaje pod g?osowanie wniosek najdalej id?cy, je?li mo?e to wykluczy? potrzeb? g?osowania nad pozosta?ymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego który z wniosków jest najdalej id?cy rozstrzyga Przewodnicz?cy obrad.
3. W przypadku g?osowania w sprawie wyboru osób, Przewodnicz?cy obrad przed zamkni?ciem listy kandydatów zapytuje ka?dego z nich czy zgadza si? kandydowa? i po otrzymaniu odpowiedzi twierdz?cej poddaje pod g?osowanie zamkni?te listy kandydatów, a nast?pnie zarz?dza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat z?o?y? uprzednio zgod? na pi?mie.
§65
1. Je?eli oprócz wniosku (wniosków) o podj?cie uchwa?y w danej sprawie zostanie zg?oszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejno?ci Rada g?osuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podj?cie uchwa?y.
2. G?osowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ust?pów projektu uchwa?y nast?puje wed?ug ich kolejno?ci, z tym, ?e w pierwszej kolejno?ci Przewodnicz?cy obrad poddaje pod g?osowanie te poprawki, których przyj?cie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyj?cia poprawki wykluczaj?cej inne poprawki do projektu uchwa?y, poprawek tych nie poddaje si? pod g?osowanie.
4. W przypadku zg?oszenia do tego samego fragmentu projektu uchwa?y kilku poprawek stosuje si? zasad? okre?lon? w §65 ust. 2.
5. Przewodnicz?cy obrad mo?e zarz?dzi? g?osowanie ??cznie nad grup? poprawek do projektu uchwa?y.
6. Przewodnicz?cy obrad zarz?dza g?osowanie w ostatniej kolejno?ci za przyj?ciem uchwa?y w ca?o?ci ze zmianami wynikaj?cymi z poprawek wniesionymi do projektu uchwa?y.
7. Przewodnicz?cy obrad mo?e odroczy? g?osowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyj?tych poprawek nie zachodzi sprzeczno?? pomi?dzy poszczególnymi postanowieniami uchwa?y.
§66
1. G?osowanie zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów oznacza, ?e przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyska?a wi?ksz? liczb? g?osów "za" ni? "przeciw". G?osów wstrzymuj?cych si? i niewa?nych nie dolicza si? do ?adnej z grup g?osuj?cych "za" czy "przeciw".
2. Je?eli celem g?osowania jest wybór jednej z kilku osób lub wniosków, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczb? g?osów wi?ksz? od liczby g?osów oddanych na pozosta?e.
§67
1. G?osowanie bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? g?osów oraz g?osowanie wi?kszo?ci? 2/3 g?osów oznacza, ?e przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyska?y co najmniej jeden g?os wi?cej od sumy pozosta?ych wa?nie oddanych g?osów, to znaczy przeciwnych i wstrzymuj?cych si?.
2. G?osowanie bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? ustawowego sk?adu Rady oznacza, ?e przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyska?a liczb? ca?kowit? wa?nych g?osów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewy?szaj?c? po?ow? ustawowego sk?adu Rady, a zarazem tej po?owie najbli?sza.
3. Bezwzgl?dna wi?kszo?? g?osów przy parzystej liczbie g?osuj?cych zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydatur? zosta?o oddanych 50% + 1 wa?nie oddanych g?osów.
4. Bezwzgl?dna wi?kszo?? g?osów przy nieparzystej liczbie g?osuj?cych zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydatur? zosta?a oddana liczba g?osów o 1 wi?ksza od liczby pozosta?ych wa?nie oddanych g?osów.
5. Komisje Rady
§68
1. Przedmiot i zakres dzia?ania poszczególnych komisji sta?ych i dora?nych okre?la Rada w odr?bnych uchwa?ach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§69
1. Komisje sta?e dzia?aj? zgodnie z rocznym planem pracy przed?o?onym Radzie do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego.
2. Rada mo?e nakaza? komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§70
1. Komisje Rady mog? odbywa? wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mog? podejmowa? wspó?prac? z odpowiednimi komisjami innych gmin, zw?aszcza s?siaduj?cych, a nadto z innymi podmiotami, je?li jest to uzasadnione przedmiotem ich dzia?alno?ci.
3. Komisje uchwalaj? opinie oraz wnioski i przekazuj? je Radzie.
4. Na podstawie upowa?nienia Rady, Przewodnicz?cy lub Wiceprzewodnicz?cy Rady, koordynuj?cy prac? komisji Rady mog? zwo?a? posiedzenie komisji i nakaza? z?o?enie Radzie sprawozdania.
§71
Pracami komisji kieruje przewodnicz?cy komisji wybrany przez powo?anych cz?onków komisji na pierwszym posiedzeniu.
§72
1. Komisje pracuj? na posiedzeniach.
2. Do posiedze? komisji sta?ych stosuje si? odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§73
1. Przewodnicz?cy komisji sta?ych co najmniej raz do roku przedstawiaj? na sesji Rady sprawozdania z dzia?alno?ci komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje si? odpowiednio do dora?nych komisji i zespo?ów powo?anych przez Rad?.
§74
Opinie i wnioski komisji uchwalane s? w g?osowaniu jawnym zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów, w obecno?ci co najmniej po?owy sk?adu komisji.
6. Radni
§75
1. Radni potwierdzaj? swoj? obecno?? na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na li?cie obecno?ci.
2. Radny w ci?gu 3 dni od daty odbycia si? sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwi? swoj? nieobecno??, sk?adaj?c stosowne pisemne wyja?nienia na r?ce Przewodnicz?cego Rady lub przewodnicz?cego komisji.
§76
1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywa? nie rzadziej ni? raz w roku.
2. Nie rzadziej ni? raz w kwartale radni winni przyjmowa? w swoich okr?gach wyborczych - w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomo?ci wyborców - osoby, które chcia?yby z?o?y? skargi i wnioski czy postulaty.
3. Radni mog?, stosownie do potrzeb, przyjmowa? mieszka?ców w siedzibie Urz?du Gminy w sprawach dotycz?cych gminy i jej mieszka?ców.
§77
1. W przypadku notorycznego uchylania si? przez radnego od wykonywania jego obowi?zków, Przewodnicz?cy Rady mo?e wnioskowa? o udzielenie radnemu upomnienia.
2. Uchwa?? w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umo?liwieniu radnemu z?o?enia wyja?nie?, chyba, ?e nie oka?e si? to mo?liwe.
§78
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniaj?cego radnego o rozwi?zanie z nim stosunku pracy, Rada mo?e powo?a? komisj? dora?n? do szczegó?owego zbadania wszystkich okoliczno?ci sprawy.
2. Komisja przedk?ada swoje ustalenia i propozycje na pi?mie Przewodnicz?cemu Rady.
3. Przed podj?ciem uchwa?y w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umo?liwi? radnemu z?o?enie wyja?nie?.
§79
1. Rada wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodnicz?cego Rady, w którym stwierdza si? pe?nienie funkcji radnego.
2. Radni mog? zwraca? si? bezpo?rednio do Rady we wszystkich sprawach zwi?zanych z pe?nieniem przez nich funkcji radnego.
7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorz?du terytorialnego.
§80
1. Rada mo?e odbywa? wspólne sesje z radami innych jednostek samorz?du terytorialnego, w szczególno?ci dla rozpatrzenia i rozstrzygni?cia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizuj? przewodnicz?cy rad zainteresowanych jednostek samorz?du terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisuj? wspólnie przewodnicz?cy lub upowa?nieni wiceprzewodnicz?cy zainteresowanych jednostek samorz?du terytorialnego.
§81
1. Koszty wspólnej sesji ponosz? równocze?nie zainteresowane jednostki samorz?du terytorialnego, chyba ?e radni uczestnicz?cy we wspólnej sesji postanowi? inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad mo?e by? uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przyst?pieniem do obrad.
Rozdzia? VI
Zasady i tryb wyboru oraz dzia?ania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja i wybór Komisji Rewizyjnej
§82
1. Komisja Rewizyjna sk?ada si? z przewodnicz?cego i dwóch cz?onków, z zastrze?eniem ust. 2.
2. Na wniosek klubu radnych utworzonego po powo?aniu Komisji Rewizyjnej jej sk?ad powi?ksza si? o przedstawiciela tego klubu.
3. Rada Gminy powo?uje Przewodnicz?cego Komisji Rewizyjnej w g?osowaniu jawnym zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowego sk?adu Rady.
4. Rada Gminy powo?uje dwóch cz?onków Komisji w odr?bnym g?osowaniu jawnym zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy ustawowego sk?adu Rady.
§83
1. Sk?ad osobowy Komisji Rewizyjnej powo?uje si? w drodze uchwa?y Rady.
2. Ka?dy klub radnych mo?e zg?osi? po jednym przedstawicielu do sk?adu Komisji Rewizyjnej.
3. Pozosta?ych kandydatów na cz?onków komisji rewizyjnej w ilo?ci nie przekraczaj?cej ogólnej liczy cz?onków Komisji Rewizyjnej, o której mowa w §82 ust. 1, wy?ania Rada spo?ród kandydatów zg?oszonych przez radnych.
4. Powi?kszenie sk?adu Komisji Rewizyjnej, o której mowa z §82 ust. 2 nast?puje w drodze uchwa?y Rady.
5. Odwo?anie cz?onka ze sk?adu Komisji Rewizyjnej nast?puje w szczególno?ci w razie:
1. rezygnacji z cz?onkostwa w Komisji Rewizyjnej,
2. rozwi?zania klubu radnych,
3. z?o?enia poprzez klub radnych wniosku o odwo?anie jego przedstawicielstwa ze sk?adu Komisji Rewizyjnej.
6. Odwo?anie z cz?onkostwa w Komisji Rewizyjnej stwierdza Rada w drodze uchwa?y podj?tej na najbli?szej sesji Rady, licz?c od daty wyst?pienia jednej z przyczyn o których mowa w ust. 5.
§84
Przewodnicz?cy Komisji Rewizyjnej organizuje prac? Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady.
§85
1. Cz?onkowie Komisji Rewizyjnej podlegaj? wy??czeniu od udzia?u w jej dzia?aniach w sprawach, w których mo?e powstawa? podejrzenie o ich stronniczo?? lub interesowno??.
2. W sprawie wy??czenia poszczególnych cz?onków decyduje pisemnie Przewodnicz?cy Komisji Rewizyjnej.
3. O wy??czeniu Przewodnicz?cego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wy??czony cz?onek komisji Rewizyjnej mo?e odwo?a? si? na pi?mie od decyzji o wy??czeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzi?cia wiadomo?ci o tre?ci tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§86
1. Komisja Rewizyjna kontroluje dzia?alno?? Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych pod wzgl?dem:
1. legalno?ci,
2. gospodarno?ci,
3. rzetelno?ci,
4. celowo?ci,
5. zgodno?ci dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególno?ci gospodark? finansow? kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie bud?etu gminy.
§87
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwa?ach Rady.
§88
Komisja Rewizyjna przeprowadza nast?puj?ce rodzaje kontroli:
1. kompleksowe - obejmuj?ce ca?o?? dzia?alno?ci kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespó? dzia?a? tego podmiotu,
2. problemowe - obejmuj?ce wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu dzia?alno?ci kontrolowanego podmiotu, stanowi?ce niewielki fragment w jego dzia?alno?ci,
3. sprawdzaj?ce - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zosta?y uwzgl?dnione w toku post?powania danego podmiotu.
§89
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Rad?.
2. Rada mo?e podj?? decyzj? w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie obj?tej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§90
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegaj? zamierzenia przez ich zrealizowaniem, co w szczególno?ci dotyczy projektów dokumentów maj?cych stanowi? podstaw? okre?lonych dzia?a? (kontrola wst?pna).
2. Rada mo?e nakaza? Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a tak?e przerwanie kontroli lub odst?pienie od poszczególnych czynno?ci kontrolnych.
3. Rada mo?e nakaza? rozszerzenie lub zaw??enie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwa?y Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane s? niezw?ocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowi?zana do przeprowadzenia kontroli w ka?dym przypadku podj?cia takiej decyzji przez Rad?. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzaj?cych.
§91
1. Post?powanie kontrolne przeprowadza si? w sposób umo?liwiaj?cy bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie dzia?alno?ci kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocen? kontrolowanej dzia?alno?ci wed?ug kryteriów ustalonych w §86 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala si? na podstawie dowodów zabranych w toku post?powania kontrolnego.
3. Jako dowód mo?e by? wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mog? by? wykorzystane w szczególno?ci : dokumenty, wyniki ogl?dzin, zeznania ?wiadków, opinie bieg?ych oraz pisemne wyja?nienia i o?wiadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§92
1. Kontrole kompleksowe dokonuje ca?a Komisja Rewizyjnej.
2. Kontrole problemowe i sprawdzaj?ce mog? by? przeprowadzane przez jednego cz?onka Komisji Rewizyjnej.
3. Kontrole przeprowadzane s? na podstawie pisemnego upowa?nienia wydanego przez Przewodnicz?cego Komisji Rewizyjnej, okre?laj?cego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osob?) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
4. Kontroluj?cy obowi?zani s? przed przyst?pieniem do czynno?ci kontrolnych okaza? kierownikowi kontrolowanego podmiotu upowa?nienia, o którym mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.
§93
1. W razie powzi?cia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia pope?nienia przest?pstwa, kontroluj?cy niezw?ocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazuj?c dowody uzasadniaj?ce zawiadomienie.
2. Je?eli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontroluj?cy zawiadamia o tym Przewodnicz?cego Rady.
§94
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowi?zany jest zapewni? warunki i ?rodki dla prawid?owego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowi?zany jest w szczególno?ci przedk?ada? na ??danie kontroluj?cych dokumenty i materia?y niezb?dne do przeprowadzenia kontroli oraz umo?liwi? kontroluj?cym wst?p do obiektów i pomieszcze? kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynno?ci, o których mowa w ust. 1 i 2, obowi?zany jest do niezw?ocznego z?o?enia na r?ce osoby kontroluj?cej pisemnego wyja?nienia.
4. Na ??danie kontroluj?cych, kierownik kontrolowanego podmiotu obowi?zany jest udzieli? ustnych i pisemnych wyja?nie?, tak?e w przypadkach innych, ni? okre?lone w ust. 3.
§95
Czynno?ci kontrolne wykonywane s? w miar? mo?liwo?ci w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protoko?y kontroli
§96
1. Komisja Rewizyjna (kontroluj?cy) sporz?dza z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty jej zako?czenia - protokó? pokontrolny, obejmuj?cy:
1. nazw? i adres kontrolowanego podmiotu,
2. imi? i nazwisko kontroluj?cego (kontroluj?cych),
3. daty rozpocz?cia i zako?czenia czynno?ci kontrolnych,
4. okre?lenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu obj?tego kontrol?,
5. imi? i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6. przebieg i wynik czynno?ci kontrolnych, a w szczególno?ci wnioski kontroli wskazuj?ce na stwierdzenie nieprawid?owo?ci w dzia?alno?ci kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzaj?cych ustalenia zawarte w protokole,
7. dat? i miejsce podpisania protoko?u,
8. podpisy kontroluj?cego (kontroluj?cych) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatk? o odmowie podpisania protoko?u z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokó? pokontrolny mo?e tak?e zawiera? wnioski oraz propozycje co do sposobu usuni?cia nieprawid?owo?ci stwierdzonych w wyniku kontroli.
§97
1. W przypadku odmowy podpisania protoko?u przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowi?zany do z?o?enia - terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyja?nienia jej przyczyn.
2. Wyja?nienia, o których mowa w ust. 1 sk?ada si? na r?ce Przewodnicz?cego Komisji Rewizyjnej.
§98
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu mo?e z?o?y? na r?ce Przewodnicz?cego Rady uwagi dotycz?ce kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których nowa w ust. 1 sk?ada si? w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protoko?u pokontrolnego do podpisania.
§99
Protokó? pokontrolny sporz?dza si? w trzech egzemplarzach które - w terminie 3 dni od daty podpisania protoko?u - otrzymuj?: Przewodnicz?cy Rady, Przewodnicz?cy Komisji Rewizyjnej oraz kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§100
1. Komisja Rewizyjna przedk?ada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia ka?dego roku.
2. Plan pracy przed?o?ony Radzie musi zawiera? co najmniej:
1. terminy odbywania posiedze?,
2. terminy i wykaz jednostek, które zostan? poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada mo?e zatwierdzi? jedynie cz??? planu pracy Komisji Rewizyjnej; przyst?pienie do wykonania kontroli kompleksowych mo?e nast?pi? po zatwierdzeniu planu pracy lub jego cz??ci.
§101
1. Komisja Rewizyjna sk?ada Radzie - w terminie do dnia 31 stycznia ka?dego roku - roczne sprawozdanie ze swojej dzia?alno?ci w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawiera?:
1. liczb?, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2. wykaz najwa?niejszych nieprawid?owo?ci wykrytych w toku kontroli,
3. wykaz uchwa? podj?tych przez Komisj? Rewizyjn?,
4. wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najwa?niejszymi wnioskami, wynikaj?cymi z tych kontroli.
3. Poza przypadkiem okre?lonym, w ust. 1, komisja Rewizyjna sk?ada sprawozdanie ze swojej dzia?alno?ci po podj?ciu stosownej uchwa?y Rady, okre?laj?cej przedmiot i termin z?o?enia sprawozdania.
4. Komisja Rewizyjna dokonuje równie? oceny bud?etu gminy za rok ubieg?y oraz wnioskuje w sprawie absolutorium.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§102
1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwo?ywanych przez jej Przewodnicz?cego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miar? potrzeb.
2. Przewodnicz?cy komisji Rewizyjne zwo?uje jej posiedzenia, które nie s? obj?te zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
3. Przewodnicz?cy komisji Rewizyjnej mo?e zaprosi? na jej posiedzenia:
1. radnych nie b?d?cych cz?onkami Komisji Rewizyjnej,
2. osoby zaanga?owane na wniosek Komisji rewizyjnej w charakterze bieg?ych ekspertów.
4. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej nale?y sporz?dza? protokó?, który winien by? podpisany przez wszystkich cz?onków komisji uczestnicz?cych w posiedzeniu.
§103
Uchwa?y Komisji Rewizyjnej zapadaj? zwyk?? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy sk?adu Komisji w g?osowaniu jawnym.
§104
Obs?ug? kancelaryjn? komisji Rewizyjnej prowadzi wyznaczony przez Wójta pracownik samorz?dowy.
§105
1. Komisja Rewizyjna mo?e korzysta? z porad, opinii i ekspertyz osób posiadaj?cych wiedz? fachow? w zakresie zwi?zanym z przedmiotem jej dzia?ania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wy?ej wskazanych ?rodków wymaga zawarcia odr?bnej umowy i dokonania wyp?aty wynagrodzenia ze ?rodków bud?etu gminy, Przewodnicz?cy Komisji Rewizyjnej przedstawia spraw? na posiedzeniu Rady, celem podj?cia uchwa?y upowa?niaj?cej Wójta Gminy do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§106
1. Komisja Rewizyjna mo?e na zlecenie Rady lub po powzi?ciu stosownych uchwa? przez wszystkie zainteresowane komisje, wspó?dzia?a? w wykonaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich w?a?ciwo?ci rzeczowej.
2. Wspó?dzia?anie mo?e polega? w szczególno?ci na wymianie uwag, informacji i do?wiadcze? dotycz?cych dzia?alno?ci kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodnicz?cy komisji Rewizyjnej mo?e zwraca? si? do przewodnicz?cych innych komisji Rady o oddelegowanie w sk?ad zespo?u kontrolnego radnych maj?cych kwalifikacje w zakresie tematyki obj?tej kontrol?.
4. Do cz?onków innych komisji uczestnicz?cych w kontroli, prowadzonej przez Komisj? Rewizyjn? stosuje si? odpowiednio przepisy niniejszego rozdzia?u.
5. Przewodnicz?cy Rady zapewnia koordynacj? wspó?dzia?ania poszczególnych komisji w celu w?a?ciwego ich ukierunkowania, zapewnia skuteczno?? dzia?ania oraz unikania zb?dnych kontroli.
§107
Komisja Rewizyjna mo?e wyst?powa? do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionaln? Izb? Obrachunkow?, Najwy?sz? Izb? Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdzia? VII
Zasady dzia?ania klubów radnych.
§108
1. Radni mog? tworzy? kluby radnych, wed?ug kryteriów przez siebie przyj?tych.
2. Radny mo?e by? cz?onkiem tylko jednego klubu radnych.
§109
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udzia?u przez co najmniej 5 radnych.
2. Powstanie klubu musi zosta? niezw?ocznie zg?oszone Przewodnicz?cemu Rady.
3. W zg?oszeniu podaje si?:
1. nazw? klubu,
2. list? cz?onków,
3. imi? i nazwisko przewodnicz?cego klubu.
4. W razie zmiany sk?adu klubu lub jego rozwi?zania przewodnicz?cy klubu jest obowi?zany do niezw?ocznego poinformowania o tym Przewodnicz?cego Rady.
§110
1. Kluby dzia?aj? wy??cznie w ramach Rady.
2. Przewodnicz?cy Rady prowadzi rejestr klubów.
§111
1. Kluby dzia?aj? w okresie kadencji Rady. Up?yw kadencji Rady jest równoznaczny z rozwi?zaniem klubów.
2. Kluby mog? ulega? wcze?niejszemu rozwi?zaniu na mocy uchwa? ich cz?onków, podejmowanych bezwzgl?dn? wi?kszo?ci? g?osów w obecno?ci co najmniej po?owy cz?onków klubu.
§112
Prace klubów organizuj? przewodnicz?cy klubów, wybierani przez cz?onków klubu.
§113
1. Kluby mog? uchwala? w?asne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mog? by? sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodnicz?cy klubów s? obowi?zani do niezw?ocznego przedk?adania regulaminów klubów Przewodnicz?cemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy tak?e zmian regulaminów.
§114
1. Klubom przys?uguje inicjatywa uchwa?odawcza oraz uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu dzia?ania Rady.
2. Kluby mog? przedstawia? swoje stanowisko na sesji Rady wy??cznie przez swych przedstawicieli.
§115
Na wniosek przewodnicz?cych klubów Wójt i Przewodnicz?cy Rady obowi?zani s? zapewni? klubom organizacyjne warunki w zakresie niezb?dnym do ich funkcjonowania.
Rozdzia? VIII
Tryb pracy organu wykonawczego Gminy
§116
Wójt jest organem wykonawczym w Gminie.
§117
1. Wójt podejmuje rozstrzygni?cia w formie zarz?dze?, decyzji i innych aktów wymaganych przepisami prawa.
2. Wójt rozstrzyga wszystkie sprawy nale??ce do jego kompetencji wynikaj?ce z ustaw oraz przepisów prawnych wydawanych na podstawie i w granicach upowa?nie? ustawowych.
3. Oprócz aktów zawieraj?cych rozstrzygni?cia Wójt podejmuje tak?e inne akty zawieraj?ce w szczególno?ci opinie i stanowiska w okre?lonych sprawach.
Rozdzia? IX
Zasada jawno?ci dzia?ania organów
§118
1. Dzia?alno?? organów gminy jest jawna, a ograniczenia jawno?ci wynika? mog? jedynie z ustaw.
2. Jawno?? dzia?ania organów miasta polega w szczególno?ci na:
1. informowaniu mieszka?ców o terminie i tematyce sesji Rady oraz posiedze? komisji - poprzez wywieszenie informacji na tablicy informacyjnej w hollu Urz?du Gminy na 7 dni przed terminem sesji lub na 2 dni przed terminem posiedzenia,
2. prawie mieszka?ców do uczestniczenia w sesjach Rady i posiedzeniach komisji,
3. udost?pnieniu dokumentów z posiedze? organów gminny i komisji Rady - za wyj?tkiem dokumentów do których dost?p ograniczony jest ustawowo.
§119
1. Udost?pnienie dokumentu nast?puje na wniosek zainteresowanego, za zgod? w?a?ciwej osoby, stosownie do postanowie? ust. 5 niniejszego paragrafu.
2. Wniosek w sprawie udost?pnienia dokumentu mo?e by? z?o?ony ustnie lub pisemnie, w dowolnej formie chyba ?e przepisy szczególne stanowi? inaczej.
3. Udost?pnienie dokumentu polega na umo?liwieniu osobie zainteresowanej bezpo?redniego wgl?du do wskazanego przez ni? dokumentu. Wgl?d odbywa si? w komórce organizacyjnej, w której dokument jest przechowywany, w godzinach pracy Urz?du, w obecno?ci pracownika tej komórki wyznaczonego przez osob? zezwalaj?c? na udost?pnienie dokumentu, chyba ?e okoliczno?ci pozwalaj? na rezygnacj? z tego nadzoru.
4. W zale?no?ci od danych zawartych w dokumencie jaki podlega udost?pnieniu, udost?pnienie mo?e nast?pi? w jeden z nast?puj?cych sposobów:
1. udost?pnienie ca?ego dokumentu,
2. udost?pnienie okre?lonego fragmentu dokumentu, je?eli takie udost?pnienie jest, bez szkody dla integralno?ci materialnego no?nika tego dokumentu, mo?liwe,
3. w drodze sporz?dzenia kopii lub wyci?gu z udost?pnionego fragmentu dokumentu,
4. w inny adekwatny do sytuacji sposób.
5. Zgod? na udost?pnienie dokumentu wyra?aj?:
1. Wójt - w zakresie dokumentów dotycz?cych pracy Rady i jej komisji,
2. Wójt / Sekretarz gminy - w zakresie dokumentów dotycz?cych pracy Wójta jako organu wykonawczego Gminy,
3. kierownicy komórek organizacyjnych - w zakresie dzia?alno?ci danej komórki organizacyjnej.
6. Osoby, o których mowa w ust. 5, na czas swojej nieobecno?ci, wyznaczaj? osoby upowa?nione do wyra?ania zgody na udost?pnienie dokumentów.
§120
1. W przypadku odmowy udost?pnienia informacji publicznej oraz w przypadku umorzenia post?powania o udost?pnienie informacji strona otrzymuje stosown? decyzj?.
2. Od ww. decyzji stronie przys?uguje odwo?anie si? do Samorz?dowego Kolegium Odwo?awczego.
Rozdzia? X
Pracownicy samorz?dowi
§121
1. Pracownicy samorz?dowi zatrudnienie s? na podstawie:
1. wyboru - Wójt,
2. powo?ania - Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, Zast?pca Wójta,
3. umowy o prac? - pozostali pracownicy.
2. O ile przepisy szczególne nie stanowi? inaczej, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnieni s? na podstawie umowy o prac?.
Rozdzia? XI
Postanowienia ko?cowe
§122
Zmiany niniejszego Statutu dokonuje Rada w trybie w?a?ciwym dla jego uchwalenia.
§123
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje si? odpowiednio przepisy ustawy.
Udostępniający: Leszek Pietrasz
Wytwarzający/Odpowiadający: Leszek Pietrasz
Czas udostępnienia: 2008-12-17 12:15:37
Czas wytworzenia: 2008-12-17 12:15:19
wersja do druku |