Procedury opracowywania i stanowienia aktów publicznoprawnych wydawanych przez wójta gminy i osoby przez niego upowa?nione
Zarz?dzenia
W formie zarz?dzenia, wójt okre?la sprawy dotycz?ce organizacji i funkcjonowania urz?du oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a tak?e inne sprawy z zakresu tzw. kierownictwa wewn?trznego. Forma ta wynika z uprawnie? wójta jako kierownika urz?du wykonuj?cego uprawnienia zwierzchnika s?u?bowego w stosunku do pracowników urz?du oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Ponadto w formie zarz?dzenia, wójt jako organ gminy okre?la sprawy dotycz?ce realizacji zada? gminy. Zarz?dzenia te jednak nie maj? charakteru przepisów prawa miejscowego. Jednak?e w przypadkach niecierpi?cych zw?oki przepisy prawa miejscowego mog? zosta? wydane w formie zarz?dzenia. Wówczas zarz?dzenie takie podlega zatwierdzeniu na najbli?szej sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia b?d? nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbli?szej sesji Rady Gminy. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarz?dzenia Rada Gminy okre?la termin utraty jego mocy obowi?zuj?cej.
Zarz?dzenie porz?dkowe podlega zatwierdzeniu na najbli?szej sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia b?d? nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbli?szej sesji Rady. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarz?dzenia Rada Gminy okre?la termin utraty jego mocy obowi?zuj?cej.
Tryb stanowienia zarz?dze?
Opracowanie projektów zarz?dze? nale?y do w?a?ciwo?ci komórek organizacyjnych Urz?du Gminy (referatu, samodzielnego stanowiska) oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w których zakresie dzia?ania znajduje si? problematyka podlegaj?ca regulacji w formie zarz?dzenia wójta. Wnioskodawcy ponosz? odpowiedzialno?? za merytoryczn? tre?? projektu zarz?dzenia.
Projekt zarz?dzenia wymaga uzgodnienia:
- z sekretarzem gminy, je?eli tre?? aktu prawnego ma wp?yw na funkcjonowanie Urz?du,
- z kierownikami komórek organizacyjnych, których zada? dotyczy tre?? danego aktu prawnego,
- ze skarbnikiem gminy, je?eli projekt aktu prawnego dotyczy zagadnie? finansowych b?d? wywo?uje skutki finansowe.
Projekt zarz?dzenia konsultowany jest z innymi podmiotami, je?eli zasady wspó?dzia?ania tego wymagaj? lub obowi?zek ten wynika z przepisu szczególnego.
Po dokonaniu uzgodnie?, projekt zarz?dzenia przedk?adany jest radcy prawnemu urz?du celem zaopiniowania pod wzgl?dem zgodno?ci z obowi?zuj?cymi przepisami prawa oraz zasadami techniki legislacyjnej. Nast?pnie wnioskodawca przedstawia wójtowi projekt zarz?dzenia do podpisu.
Podpisane przez wójta zarz?dzenie ewidencjonuje sekretarz gminy, nadaj?c mu numer i opatruj?c dat?. Jeden egzemplarz zarz?dzenia przechowywany jest w rejestrze aktów prawnych, a jego kopi? przekazuje si? w?a?ciwym komórkom organizacyjnym oraz gminnym jednostkom organizacyjnym do realizacji.
Zarz?dzenia porz?dkowe s? niezw?ocznie przekazywane przewodnicz?cemu Rady Gminy celem zamieszczenia ich w porz?dku obrad najbli?szej sesji Rady Gminy, z uwagi na konieczno?? ich zatwierdzenia.
Pisma okólne
Form? pisma okólnego stosuj?: wójt gminy oraz sekretarz gminy w zakresie nadzoru nad podleg?ymi komórkami organizacyjnymi, a skarbnik gminy w sprawach gospodarki finansowej gminy. Pisma okólne powstaj? w przypadku:
- konieczno?ci wskazania na uchybienia i nieprawid?owo?ci w dzia?alno?ci komórek organizacyjnych urz?du oraz gminnych jednostek organizacyjnych i wydania polece? w celu ich likwidacji,
- konieczno?ci ustalenia zasad post?powania komórek organizacyjnych urz?du oraz gminnych jednostek organizacyjnych w okre?lonych sprawach,
- konieczno?ci ustalenia jednolitej wyk?adni przepisów,
- celowo?ci przekazania informacji komórkom organizacyjnym urz?du oraz gminnym jednostkom organizacyjnym.
Decyzje administracyjne
W formie decyzji administracyjnej, wójt za?atwia nale??ce do jego w?a?ciwo?ci sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowi? inaczej. Wójt mo?e upowa?ni? swojego zast?pc? lub innych pracowników Urz?du Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w swoim imieniu. Ponadto, Rada Gminy mo?e upowa?ni? organy gminnych jednostek organizacyjnych do wydawania decyzji administracyjnych w celu za?atwiania spraw z zakresu administracji publicznej.
Tryb stanowienia decyzji administracyjnych
Tryb wydawania decyzji administracyjnych reguluj? przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Post?powania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z pó?n. zm.). Decyzje wydawane s? w wyniku przeprowadzonego post?powania, które mo?e by? wszcz?te na wniosek strony z?o?ony w siedzibie Urz?du Gminy lub z urz?du.
Opracowanie projektów decyzji nale?y do w?a?ciwo?ci komórek organizacyjnych Urz?du (referatu, samodzielnego stanowiska) oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w których zakresie dzia?ania znajduje si? problematyka podlegaj?ca regulacji w formie decyzji po przeprowadzeniu stosownego post?powania. Decyzje podpisuje wójt gminy.
Wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej winno odbywa? si? bez zb?dnej zw?oki. Za?atwienie sprawy wymagaj?cej post?powania wyja?niaj?cego powinno nast?pi? w ci?gu miesi?ca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie pó?niej ni? w ci?gu dwóch miesi?cy od dnia wszcz?cia post?powania. Do wy?ej wskazanych terminów nie wlicza si? terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania okre?lonych czynno?ci, okresów zawieszenia post?powania oraz okresów opó?nie? spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezale?nych od organu.
Podstawowym ?rodkiem zaskar?ania s?u??cym weryfikacji i kontroli decyzji jest odwo?anie. Odwo?anie wnosi si? w terminie 14 dni od dnia dor?czenia decyzji stronie, a gdy decyzja zosta?a og?oszona ustnie, od dnia jej og?oszenia stronie, do w?a?ciwego organu odwo?awczego za po?rednictwem organu, który decyzj? wyda?. Przepisy szczególne mog? przewidywa? inne terminy do wniesienia odwo?ania. Przed up?ywem terminu do wniesienia odwo?ania, decyzja nie podlega wykonaniu, chyba ?e:
- decyzji zosta? nadany rygor natychmiastowej wykonalno?ci,
- decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy,
- decyzja jest zgodna z ??daniem wszystkich stron.
Inne formy prawne
Inne formy prawne aktów wydawanych przez wójta to: opinie, uzgodnienia w formie postanowienia i za?wiadczenia.
Udostępniający: Leszek Pietrasz
Wytwarzający/Odpowiadający: Leszek Pietrasz
Czas udostępnienia: 2009-01-14 15:09:33
Czas wytworzenia: 2009-01-14 14:59:24
wersja do druku |