Bip
grafika: drukuj :: nie drukuj

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZ?DU GMINY N?DZA



POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1


Urz?d Gminy jest jednostk? organizacyjn?, przy pomocy której Wójt wykonuje swoj? prac?.


§ 2

1. Urz?d jest jednostk? bud?etow? Gminy N?dza .
2. Urz?d Gminy jest zak?adem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy. Zatrudnia pracowników samorz?dowych.
3. Siedzib? Urz?du Gminy jest miejscowo?? N?dza . Przed wej?ciem do Urz?du znajduj? si? tablice „Rada Gminy N?dza”, „Wójt Gminy N?dza”, „Urz?d Gminy w N?dzy” oraz tablica informuj?ca o godzinach pracy Urz?du oraz tablica informuj?ca w jakich dniach i godzinach Wójt przyjmuje obywateli w sprawach skarg i za?ale?. Wewn?trz Urz?du na widocznym miejscu znajduje si? herb Gminy, tablica informacyjna o wszystkich stanowiskach pracy, numerach pokoi oraz tablice og?osze?. Na drzwiach wej?ciowych pokoi znajduj? si? tabliczki z danymi personalnymi pracowników oraz informacj? jakie sprawy za?atwiane s? przez tego pracownika.
4. Urz?d funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, s?u?bowego podporz?dkowania, podzia?u uprawnie? i obowi?zków oraz indywidualnej odpowiedzialno?ci zwi?zanych z wykonywaniem zada? w?asnych, zleconych – z zakresu administracji rz?dowej oraz wynikaj?cych z porozumie? zawartych z w?a?ciwymi organami jednostek samorz?du terytorialnego lub organami administracji rz?dowej.

§ 3

1. Zadania okre?lone w §2 ust.4 Regulaminu wykonuj? Referaty i równorz?dne komórki organizacyjne (samodzielne stanowiska pracy) stosownie do ich merytorycznych zakresów dzia?ania.
2. Przy wykonywaniu zada?, za?atwianiu spraw stosuje si? postanowienia Kodeksu Post?powania Administracyjnego, chyba ?e przepisy szczególne stanowi? inaczej.
3. Urz?d stosuje skuteczne metody komunikowania si? z mieszka?cami.
4. Urz?d wspó?pracuje z lokalnymi organizacjami spo?ecznymi, gospodarczymi i pozarz?dowymi w interesie mieszka?ców.
5. Pracownicy Urz?du identyfikuj? si? z Gmin?, dbaj? o dobre imi? Urz?du, jawno?? i otwarto?? dzia?a? i s? wra?liwi na potrzeby mieszka?ców wype?niaj?c tym samym zapisy kodeksu etycznego.

§ 4


Ilekro? w Regulaminie jest mowa o:
1) Radzie, Komisjach Rady – nale?y przez to rozumie? Rad? Gminy N?dza i Komisje Rady Gminy N?dza,
2) Wójcie, Zast?pcy Wójta, Sekretarzu, Skarbniku – nale?y przez to rozumie? Wójta Gminy N?dza, Zast?pc? Wójta Gminy N?dza , Sekretarza Gminy N?dza, Skarbnika Gminy N?dza
3) Urz?dzie – nale?y przez to rozumie? Urz?d Gminy w N?dzy,
4) Regulaminie – nale?y przez to rozumie? Regulamin Organizacyjny Urz?du Gminy N?dza.


§ 5

Regulamin okre?la:
1) struktur? organizacyjn? Urz?du,
2) zasady wykonywania funkcji kierowniczych w Urz?dzie,
3) zadania i kompetencje kierownictwa Urz?du,
4) zadania ogólne pracownika,
5) struktur?, zadania i kompetencje poszczególnych referatów i innych komórek organizacyjnych,
6) obowi?zki kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych, dotycz?ce przygotowania materia?ów na posiedzenia Rady i jej Komisji,
7) obowi?zki kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych dotycz?ce realizacji uchwa? Rady oraz sk?adania sprawozda? z ich wykonania,
8) obowi?zki kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych dotycz?ce za?atwiania wniosków Komisji, interpelacji i wniosków radnych,
9) zasady i tryb post?powania przy opracowywaniu aktów prawa miejscowego,
10) zasady obs?ugi prawnej w Urz?dzie,
11) zasady obs?ugi Klientów (stron ) w Urz?dzie,
12) organizacj? dzia?alno?ci kontrolnej,
13) zasady podpisywania pism i decyzji,
14) zasady zamawiania, u?ywania i przechowywania piecz?ci urz?dowych,
15) obiegu dokumentów urz?dowych,
16) tryb pracy w Urz?dzie.


STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZ?DU

§ 6

1. Kierownictwo Urz?du stanowi?:
1) Wójt ,
2) Sekretarz,
3) Skarbnik.
2. Wójt Gminy wyznacza odr?bnym zarz?dzeniem osob? do pe?nienia funkcji zast?pcy
wójta w razie swojej nieobecno?ci.

§ 7

 
W Urz?dzie funkcjonuj? referaty , samodzielne stanowiska oraz pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obs?ugi .

§ 8


1. Referaty dziel? si? na stanowiska pracy.
2. Podzia?u zada? pomi?dzy referaty i samodzielne stanowiska dokonuje Wójt.

§ 9

Struktur? stanowisk w Urz?dzie okre?la SCHEMAT ORGANIZACYJNY .


ZASADY WYKONYWANIA FUNKCJI KIEROWNICZYCH W URZ?DZIE

§ 10

1. Wójt kieruje prac? Urz?du przy pomocy Sekretarza i Skarbnika.
2. Wójt jest kierownikiem Urz?du i zwierzchnikiem s?u?bowym pracowników zatrudnionych w Urz?dzie oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Sekretarz zapewnia sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie Urz?du.
4. Prac? referatów kieruj? ich kierownicy, którzy s? odpowiedzialni za sprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie referatów.
5. W przypadku, gdy kieruj?cy referatem nie mo?e pe?ni? swoich obowi?zków z powodu urlopu lub innych usprawiedliwionych przyczyn – zast?puje go pracownik wyznaczony przez Wójta .
6. Spory kompetencyjne mi?dzy kierownikami referatów i samodzielnymi stanowiskami rozstrzyga Wójt.

ZADANIA I KOMPETENCJE KIEROWNICTWA URZ?DU

§ 11

Wójt – stanowisko z wyboru. Czynno?ci z zakresu prawa pracy wobec Wójta zwi?zane z nawi?zaniem i rozwi?zaniem stosunku pracy wykonuje Przewodnicz?cy Rady. Wynagrodzenie Wójta ustala Rada Gminy. Pozosta?e czynno?ci z zakresu prawa pracy wobec Wójta wykonuje osoba wyznaczona odr?bnym zarz?dzeniem.

§ 12

Do zakresu zada? i kompetencji Wójta nale?y:
1) Kierowanie bie??cymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewn?trz.
2) Wydawanie decyzji w zakresie administracji publicznej.
3) Wójt mo?e upowa?ni? innych pracowników Urz?du do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta.
4) Udziela pe?nomocnictwa w sprawach nale??cych do jego w?asnych kompetencji.
5) Jest szefem Obrony Cywilnej i w przypadku zagro?enia bezpiecze?stwa Pa?stwa lub og?oszenia stanu kl?ski ?ywio?owej dzia?a na zasadach okre?lonych w odr?bnych przepisach.
6) Wydaje zarz?dzenia w sprawach organizacyjnych i porz?dkowych. Okre?la Polityk? Jako?ci pracy ukierunkowan? na sprawne funkcjonowanie Urz?du. Zatwierdza Ksi?g? Jako?ci i czuwa nad doskonaleniem Systemu Zarz?dzania Jako?ci?. Wprowadza regulamin organizacyjny i pracy Urz?du a tak?e regulaminy: wynagradzania, naboru na wolne stanowiska urz?dnicze, s?u?by przygotowawczej .
7) Wójt przygotowuje projekt bud?etu i bez jego zgody Rada nie mo?e wprowadzi? w projekcie bud?etu gminy zmian powoduj?cych zwi?kszenie wydatków nie znajduj?cych pokrycia w planowanych dochodach lub zwi?kszenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia ?róde? tych dochodów.
8) Wójt wspó?pracuje z Rad?, jej komisjami i organami jednostek pomocniczych w zakresie swego dzia?ania. Wójt przygotowuje projekty uchwa? Rady, wykonuje bud?et, gospodaruje mieniem komunalnym i odpowiada za prawid?ow? gospodark? finansow? Gminy. Wójt wykonuje uchwa?y Rady i zadania Gminy okre?lone przepisami prawa. Przedk?ada Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwa?y podj?te przez Rad? oraz sk?ada Radzie sprawozdania ze swojej dzia?alno?ci. Nadzoruje ca?o?? spraw zwi?zanych z nagrywaniem sesji Rady Gminy oraz posiedze? komisji Rady Gminy .
9) Wójt dokonuje okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników samorz?dowych w tym kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
10) Wójtowi przys?uguje wy??czne prawo:
a) zaci?gania zobowi?za? maj?cych pokrycie w ustalonych w uchwale bud?etowej kwotach wydatków w ramach upowa?nie? udzielonych przez Rad?,
b) emitowania papierów warto?ciowych w ramach upowa?nie? udzielonych przez Rad?,
c) dokonywania wydatków bud?etowych,
d) dysponowania rezerwami bud?etu Gminy,
e) og?aszania przetargów.
11) Wójt niezw?ocznie og?asza uchwa?? bud?etow? i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
12) Wójt utrzymuje wi?? ze spo?ecze?stwem, w sprawach wa?nych lub w przypadkach okre?lonych odr?bnymi przepisami prawa – zasi?ga opinii mieszka?ców, organizacji i ?rodowisk lokalnych oraz informuje o za?o?eniach projektu bud?etu, kierunkach polityki spo?ecznej i gospodarczej Gminy.
13) Nadzoruje ochron? informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przekazywanych w Urz?dzie.

§ 13


1. Wójt wykonuje czynno?ci z zakresu prawa pracy i sprawuje bezpo?redni nadzór nad dzia?alno?ci?:
1) Sekretarza gminy,
2) Skarbnika gminy,
3) Radcy Prawnego,
4) Pe?nomocnika d/s Ochrony Informacji Niejawnych,
5) Kierowników Referatów,
6) Audytora wewn?trznego,
7) Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.
2. Wójt wykonuje czynno?ci z zakresu prawa pracy tak?e wobec pozosta?ych pracowników Urz?du.

§14


Sekretarz – zatrudniany jest na podstawie umowy o prac?.

§ 15

1. Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania Urz?du.
2. Sekretarz kontroluje dzia?alno?? poszczególnych stanowisk pracy w Urz?dzie.
3. Do zada? Sekretarza nale?y w szczególno?ci:
1) zapewnienie zgodno?ci wydawanych decyzji i dzia?ania Urz?du z obowi?zuj?cymi przepisami prawa,
2) organizacja pracy Urz?du i koordynowanie dzia?a? podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne, nadzór nad w?a?ciwym przep?ywem informacji publicznej, analiza warunków pracy w Urz?dzie, podejmowanie inicjatywy ich usprawnienia,
3) przygotowanie okresowych ocen pracy przez Wójta Gminy kierowników i pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy,
4) nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt, sprawnego obiegu dokumentów,
5) organizowanie wspó?dzia?ania z so?ectwami oraz jednostkami organizacyjnymi Gminy, wspó?praca z jednostkami pomocniczymi, obs?uga zebra? z mieszka?cami, ewidencja so?tysów i protoko?ów zebra? z mieszka?cami, organizacja wyborów so?tysów i cz?onków rad so?eckich,
6) wdra?anie uchwa? Rady i nadzór nad ich wykonaniem,
7) nadzór nad ewidencj? uchwa? Rady i zarz?dze? Wójta,
8) zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego, obwieszcze? oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy,
9) nadzór nad prowadzeniem zbioru przepisów gminnych oraz udost?pnianie ich do wgl?du,
10) inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorz?dowych,
11) koordynowanie i organizacja spraw zwi?zanych z wyborami, referendami i spisami, wykonywanie zada? zwi?zanych z wyborami Prezydenta RP, parlamentarnymi, samorz?dowymi, ?awników do s?dów powszechnych oraz przeprowadzanymi referendami,
12) nadzorowanie czasu pracy pracowników samorz?dowych,
13) organizacja pracy i nadzór nad pracownikami obs?ugi, interwencyjnymi, prac spo?ecznie u?ytecznych , sta?ami studenckimi i praktykami uczniowskimi,
14) przyjmowanie ustnych o?wiadcze? ostatniej woli,
15) wykonywanie innych prac zleconych przez Wójta w ramach udzielonego upowa?nienia.
16) prowadzenie rejestru aktów prawnych stanowi?cych prawo miejscowe,
17) prowadzenie rejestru skarg na dzia?alno?? organów Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych, nadzór nad terminowym za?atwianiem skarg.
18) Organizuje i nadzoruje w porozumieniu z Wójtem nabór na wolne urz?dnicze stanowiska pracy oraz organizuje i nadzoruje przebieg s?u?by pracowniczej. Prezentuje nowoprzyj?tych pracowników i zapoznaje ich ze wszystkimi przepisami regulaminowymi i porz?dkowymi dotycz?cymi funkcjonowania Urz?du.
19) Przedstawia Wójtowi propozycje do powierzenia okre?lonych czynno?ci pracownikom.
20) przechowywanie dokumentów prawnych dot. organizacji Urz?du (statut Gminy, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania it.p.) , prowadzenie rejestru zarz?dze? Wójta,
21) prowadzenie spraw osobowych osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych, prac spo?ecznie u?ytecznych,

§ 16


1. Skarbnik – stanowisko z powo?ania. Powo?anie na stanowisko Skarbnika nale?y do wy??cznej kompetencji Rady i nast?puje na wniosek Wójta.
2. Do zada? Skarbnika nale?y w szczególno?ci:
1) inicjowanie wszelkich prawnie dozwolonych dzia?a? Gminy w kierunku pozyskania ?rodków finansowych, wspó?praca przy opracowywaniu projektu bud?etu,
2) kontrolowanie i nadzorowanie realizacji bud?etu, dokonywanie analizy bud?etu oraz bie??ce informowanie Wójta o jego realizacji,
3) czuwanie nad prawid?owym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
4) opiniowanie decyzji wywo?uj?cych skutki finansowe dla bud?etu,
5) nadzorowanie i koordynowanie pracy s?u?b finansowych Urz?du i jednostek organizacyjnych Gminy, sporz?dzanie sprawozdawczo?ci bud?etowej,
6) realizowanie obowi?zków wynikaj?cych z ustaw: o finansach publicznych, o dochodach jednostek samorz?du terytorialnego, podatkach i op?atach lokalnych, op?acie skarbowej, podatku od czynno?ci cywilnoprawnych,
7) ?cis?a wspó?praca z audytorem wewn?trznym,
8) kontrasygnowanie czynno?ci prawnych skutkuj?cych powstaniem zobowi?za? finansowych Gminy,
9) wspó?dzia?anie z Rad? i jej komisjami.
10) pe?ni funkcje Pe?nomocnika ds. Systemu Zarz?dzania Jako?ci?, czuwa nad ci?g?ym i sta?ym doskonaleniem Systemu Zarz?dzania Jako?ci? stosownie do zapisów Ksi?gi Jako?ci oraz Ksi?gi Procedur Systemu Zarz?dzania Jako?ci?.
11) bie??cy monitoring oraz okresowe audity wewn?trzne w celu sprawdzania spe?niania przez pracowników Urz?du Gminy wymogów systemu zarz?dzania jako?ci? zgodnie z norm? ISO 9001:2000, doskonalenia metod pracy urz?dników,

§ 17


1. W sk?ad Urz?du Gminy wchodzi Urz?d Stanu Cywilnego.
2. Do zada? na stanowisku kierownika Urz?du Stanu Cywilnego nale?y w szczególno?ci :

1. wykonywanie czynno?ci z zakresu rejestracji stanu cywilnego , w szczególno?ci : przyjmowanie o?wiadcze? o wst?pieniu w zwi?zek ma??e?ski , wydawania za?wiadczenia o braku okoliczno?ci wy??czaj?cych zawarcie ma??e?stwa ,o których mowa w art.4¹ Kodeksu rodzinnego i opieku?czego , wydawanie zezwolenia na zawarcie ma??e?stwa przed up?ywem terminu ,o którym mowa w art.4 Kodeksu rodzinnego i opieku?czego ; sporz?dzanie aktu ma??e?stwa zawartego zgodnie z art.1 § 2 Kodeksu rodzinnego i opieku?czego ,wydawanie za?wiadczenia ,?e obywatel polski lub zamieszka?y w Polsce cudzoziemiec nie maj?cy ?adnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim mo?e zawrze? ma??e?stwo za granic?; wydawanie decyzji i powiadamianie na pi?mie osób zainteresowanych o przyczynach odmowy tym zakresie, sporz?dzenie aktu ma??e?stwa;
2. przyjmowanie zg?oszenia urodzenia dziecka lub protoko?u zg?oszenia urodzenia; sporz?dzenie aktu urodzenia ;
3. przyjmowanie zg?oszenia zgonu lub protoko?u zg?oszenia zgonu, sporz?dzenie aktu zgonu;
4. sporz?dzanie decyzji o odtworzeniu aktu stanu cywilnego lub wpisaniu tre?ci aktu stanu cywilnego sporz?dzonego za granic? do polskich ksi?g stanu cywilnego ;
5. przyjmowanie : o?wiadcze? o uznaniu dziecka lub nadaniu dziecku nazwiska m??a matki , o?wiadczenia ma??onka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska ,które nosi? przed zawarciem ma??e?stwa oraz wniosku o wpisanie do aktu urodzenia dziecka wzmianki o tym ,?e rodzice dziecka zawarli ma??e?stwo;
6. wydawanie odpisów z akt stanu cywilnego;
7. wpisywanie zdarze?, które nast?pi?y po sporz?dzeniu aktu stanu cywilnego ,które maj? wp?yw na jego tre?? lub wa?no?? w formie wzmianki dodatkowej ;
8. zamieszczanie pod tre?ci? aktu stanu cywilnego przypisków zawieraj?cych informacje o innych aktach stanu cywilnego dotycz?cych tej samej osoby;
9. wydawanie zezwole? o udost?pnieniu ksi?g stanu cywilnego upowa?nionym przedstawicielom organów pa?stwowych oraz instytucji naukowych w celu przegl?dania;
10. wydawanie decyzji w sprawach o sprostowanie oczywistego b??du pisarskiego w aktach stanu cywilnego ;
11. przygotowywanie wniosku do s?du w sprawach okre?lonych w art.30-32 ustawy –Prawo o aktach stanu cywilnego ;
12. rozstrzyganie w drodze decyzji administracyjnej w sprawach okre?lonych w ustawie z dnia 15 listopada 1956r. o zmianie imion i nazwisk ;
13. spisywanie protoko?u sporz?dzenia testamentu po przyj?ciu ustnego o?wiadczenia spadkodawcy w obecno?ci dwóch ?wiadków zgodnie z art.951 Kodeksu cywilnego;
14. wspó?praca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezb?dnym do realizacji jego ustawowych zada?;
15. przygotowanie dokumentacji zwi?zanej z nadaniem Medalu za D?ugoletnie Po?ycie Ma??e?skie –art.19 ustawy z dnia 16.10.1992r.o orderach i odznaczeniach (DZ.U. Nr 90 poz.450)
16. wykonywanie innych czynno?ci wynikaj?cych z przepisów prawa .


3. Kierownikiem Urz?du Stanu Cywilnego jest Wójt Gminy ; Wójt Gminy zatrudnia na stanowisku kierownika Urz?du Stanu Cywilnego sekretarza gminy .


ZADANIA OGÓLNE PRACOWNIKA

§ 18

Do ogólnych zada? pracownika nale?y:
1) dba?o?? o wykonywanie zada? publicznych oraz o ?rodki publiczne, z uwzgl?dnieniem interesu publicznego i indywidualnych interesów obywateli,
2) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
3) wykonywanie zada? sprawnie sumiennie i bezstronnie,
4) dochowanie tajemnicy s?u?bowej chronionej ustawowo,
5) zachowanie uprzejmo?ci i ?yczliwo?ci w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podw?adnymi oraz wspó?pracownikami,
6) zachowanie si? z godno?ci? w pracy i poza ni?,
7) sta?e podnoszenie umiej?tno?ci i kwalifikacji zawodowych,
8) przygotowanie projektów uchwa?, materia?ów, sprawozda? i analiz na sesje Rady oraz potrzeby Wójta,
9) realizacja zada? wynikaj?cych z uchwa? Rady,
10) wspó?dzia?anie ze Skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu bud?etu,
11) rozpatrywanie i za?atwianie interpelacji i wniosków radnych,
12) prowadzenie w zakresie swoich w?a?ciwo?ci post?powa? administracyjnych w indywidualnych sprawach oraz przygotowanie projektów decyzji, umów i postanowie?,
13) wykonywanie zada? wynikaj?cych z przepisów o post?powaniu egzekucyjnym w administracji,
14) przyjmowanie, rejestrowanie, rozpatrywanie i za?atwianie wniosków klientów Urz?du,
15) prowadzenie zbioru przepisów prawnych dot. zakresu zada? w?asnego stanowiska pracy,
16) przygotowywanie i przekazywanie dokumentów do archiwizacji,
17) realizowanie zada? obronnych, obrony cywilnej i reagowania kryzysowego w Gminie ;
18) udost?pnianie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej wytworzonego dokumentu stanowi?cego informacj? publiczn? poprzez jej niezw?oczne przesy?anie w formie elektronicznej na wskazane przez Wójta stanowisko pracy;
19) ci?g?e usprawnianie przep?ywu informacji mi?dzy stanowiskami pracy w celu poprawy jako?ci pracy,
20) sprawdzanie i rozliczanie faktur z zakresu prowadzonych spraw,
21) przestrzeganie przepisów bhp i ppo?. na stanowisku pracy,
22) przestrzeganie dyscypliny bud?etowej,
23) znajomo?? i przestrzeganie Systemu zarz?dzania Jako?ci? funkcjonuj?cego w Urz?dzie ( Polityka Jako?ci, Ksi?ga Jako?ci, Ksi?ga Procedur Systemu Zarz?dzania Jako?ci?) – doskonalenie procesów i procedur pracy.


STRUKTURA, ZADANIA I KOMPETENCJE REFERATÓW I INNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 19

 
1. Referat jest jednostk? organizacyjn?, zatrudniaj?c? co najmniej trzech pracowników zajmuj?cych si? tymi samymi kategoriami spraw.
2. Referatem kieruje kierownik.
3. W referatach w czasie nieobecno?ci kierownika zast?pstwo pe?ni pracownik wyznaczony przez Wójta.
4. W zakresie okre?lonym przez Wójta kierownicy referatów upowa?nieni s? do podejmowania „z upowa?nienia wójta” decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Kierownicy referatów kieruj? prac? podleg?ych im referatów i ponosz? odpowiedzialno?? za prawid?ow? organizacj? i skuteczno?? pracy referatu, dokonuj? podzia?u zada? pomi?dzy podleg?ych pracowników. Przygotowuj? wnioski dotycz?ce naboru na wolne stanowiska urz?dnicze w referacie oraz wnioski o skierowanie do s?u?by pracowniczej.
5. Kierownicy referatów opracowuj? zakresy czynno?ci dla podleg?ych pracowników i wyst?puj? z wnioskami osobowymi dot. wyró?nienia, nagrody, awansu, a tak?e kar regulaminowych w stosunku do podleg?ych im pracowników.

§ 20

 
W sk?ad Referatu Finansowego wchodz? nast?puj?ce stanowiska pracy:
1) Skarbnik gminy – Kierownik Referatu ;
2) Stanowisko d/s p?acowych
3) Stanowisko d/s podatku od towarów i us?ug, ?rodków trwa?ych ,funduszu alimentacyjnego i dodatków mieszkaniowych;
4) Stanowisko d/s egzekucji nie podatkowych nale?no?ci bud?etowych oraz ewidencji pozosta?ych ?rodków trwa?ych i materia?ów;
5) Stanowisko d/s ksi?gowo?ci podatkowej;
6) Stanowisko d/s wymiaru podatków i op?at;
7) Stanowisko d/s ksi?gowo?ci bud?etowej ;
8) Stanowisko d/s dochodów bud?etowych i sprawozdawczo?ci bud?etu gminy;
9) Stanowisko d/s obs?ugi kasowej.

§ 21


Do zada? i kompetencji Referatu Finansowego nale?? w szczególno?ci sprawy:
1) opracowanie projektu uchwa?y bud?etowej oraz uchwa? oko?o bud?etowych;
2) opracowanie projektu uchwa?y dotycz?cej procedury uchwalania bud?etu oraz przyznawania dotacji dla organizacji pozarz?dowych,
3) przekazywanie wytycznych do planowania bud?etowego i wska?ników bud?etowych,
4) opracowywanie projektu szczegó?owego podzia?u dochodów i wydatków – uchwalonych przez Rad?,
5) opracowywanie projektu rozdysponowania nadwy?ki bud?etowej,
6) weryfikacja planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych,
7) zapewnienie prawid?owego przebiegu wykonania bud?etu,
8) dokonywanie okresowych analiz realizacji bud?etu oraz przedstawianie wniosków zmierzaj?cych do poprawy dyscypliny finansów publicznych, zachowania zasady równowagi bud?etowej, organizacja i kontrola obiegu dokumentów finansowo-ksi?gowych,
9) przygotowywanie projektów uchwa? Rady w sprawie dokonywania zmian w bud?ecie,
10) przeprowadzanie kontroli gospodarczo – finansowych w jednostkach organizacyjnych oraz w jednostkach pomocniczych finansowanych z bud?etu Gminy w zakresie prawid?owo?ci i legalno?ci operacji gospodarczych powoduj?cych skutki finansowe, udzielanie instrukta?u,
11) kontrola i rozliczanie dotacji finansowych przyznawanych organizacjom pozarz?dowym,
12) sprawowanie kontroli formalno rachunkowej sprawozda? przedk?adanych przez podleg?e jednostki bud?etowe;
13) opracowywanie zbiorczych, okresowych sprawozda? finansowych i dokonywanie ich analiz,
14) przygotowywanie decyzji dotycz?cych podatków i op?at, kontrola podatników w zakresie prawid?owo?ci i rzetelno?ci informacji sk?adanych w deklaracjach podatkowych,
15) prowadzenie spraw zwi?zanych z nale?no?ciami pieni??nymi maj?cymi charakter cywilnoprawny przypadaj?ce jednostce samorz?du terytorialnego ,z uwzgl?dnieniem pomocy publicznej;
16) rozpatrywanie odwo?a?, skarg i za?ale? w sprawach wymiaru podatków i op?at lokalnych,
17) prowadzenie archiwum dokumentacji gospodarstw rolnych dla potrzeb emerytalno – rentowych,
18) windykacja nale?no?ci (upomnienia, tytu?y wykonawcze),
19) przygotowywanie propozycji w zakresie procedury rozpatrywania poda? w sprawach odraczania, rozk?adania na raty, umarzania lub zaniechania(poboru) wymiaru podatków i op?at lokalnych,
20) przygotowywanie projektów uchwa? Rady w sprawie wprowadzenia lub ustalenia wysoko?ci podatków i op?at lokalnych w oparciu o obowi?zuj?ce przepisy,
21) prowadzenie dokumentacji wymiarowej, rejestru przypisów i odpisów oraz ewidencji w zakresie ??cznego zobowi?zania pieni??nego rolników, podatku od nieruchomo?ci,
22) prowadzenie ewidencji warto?ci mienia Gminy,
23) przygotowywanie dokumentacji przetargowej dotycz?cej obs?ugi bankowej ,
24) sporz?dzanie sprawozdawczo?ci statystycznej w zakresie podatków i op?at zgodnie z obowi?zuj?cymi przepisami,
25) wspó?praca z bankami, ZUS, KRUS, US, instytucjami ubezpieczeniowymi,
26) rozliczanie i ksi?gowanie ró?nych dochodów Gminy,
27) przygotowywanie decyzji dotycz?cych dodatków mieszkaniowych, kontrola i nadzór nad prawid?owo?ci? dokonywania rozlicze? dodatków mieszkaniowych,
28) przygotowywanie decyzji dotycz?cych ?wiadcze? z funduszu alimentacyjnego, kontrola i nadzór nad prawid?owo?ci? rozlicze? funduszu alimentacyjnego;
29) naliczanie i terminowe rozliczanie wp?at zwi?zanych z funkcjonowaniem izby rolniczej;
30) przygotowywanie dokumentacji zwi?zanej ze zwrotem podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju nap?dowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

§ 22


W sk?ad Referatu Infrastruktury i Gospodarki wchodz? nast?puj?ce stanowiska pracy:
1) Kierownik Referatu ;
2) Stanowisko d/s gospodarki gruntami i rolnictwa ,
3) Stanowisko d/s zamówie? publicznych i inwestycji,
4) Stanowisko d/s ochrony ?rodowiska i procedur pozyskiwania ?rodków publicznych,
5) Stanowisko d/s mienia komunalnego i kanalizacji ,
6) Stanowisko d/s integracji europejskiej ,rekreacji i gospodarki zasobami gminy

Do zada? i kompetencji Referatu Gospodarki i Inwestycji nale?? w szczególno?ci sprawy:
KIEROWNIK REFERATU

1. wspó?praca i uzgadnianie projektów studium uwarunkowa? i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego, przechowywanie i udost?pnianie planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego, wydawanie opinii i za?wiadcze? o przeznaczeniu nieruchomo?ci w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
2. nadzór nad realizacj? ustale? miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy i przygotowanie wyników tej oceny oraz analiza wniosków w sprawach sporz?dzania lub zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, przedstawianie propozycji dot. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy;
3. wydawanie odpisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
4. ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu,
5. wspó?praca z administracj? rz?dow? i samorz?dow? w sprawach nadzoru inwestycyjno – budowlanego,
6. naliczanie op?at adiacenckich i op?at planistycznych ,
7. wydawanie zezwole? na usuwanie drzew i krzewów z terenu nieruchomo?ci,
8. wspó?dzia?anie w zaopatrzeniu Gminy w niezb?dne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu,
9. zarz?dzanie drogami gminnymi, przygotowywanie dokumentacji dotycz?cej remontu, przebudowy i budowy dróg gminnych, prowadzenie ewidencji tych dróg,
10. organizacja lokalnej sieci transportu zbiorowego, konsultowanie i uzgadnianie z mieszka?cami rozk?adów jazdy,
11. przygotowywanie i realizacja inwestycji i remontów dot. urz?dze? o?wietlenia ulic i placów,
12. ewidencja inwestycji, kreowanie polityki przyjaznej inwestorom;
13. zatwierdzanie lokalizacji dzie? plastycznych (pomników, urz?dze?, tablic, reklam),
14. naliczanie i egzekwowanie op?at za zaj?cie pasa drogowego,
15. bie??ca kontrola funkcjonowania urz?dze? o?wietlenia ulic i placów,
16. prowadzenie nadzoru inwestorskiego na zadaniach nie b?d?cych inwestycjami , prowadzonych przez Gmin? i gminne jednostki organizacyjne ;
17. reprezentowanie Gminy i gminne jednostki organizacyjne na budowie poprzez sprawowanie kontroli zgodno?ci jej realizacji z przepisami i zasadami wiedzy technicznej ;
18. sprawdzanie jako?ci wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych ,a w szczególno?ci zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie;
19. sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegaj?cych zakryciu lub zanikaj?cych ,uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urz?dze? technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udzia? w czynno?ciach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do u?ytkowania;
20. potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usuni?cia wad, a tak?e kontrolowanie rozlicze? budowy.;
21. nadzorowanie oraz kontrola robót ogólno budowlanych w tym: robót mostowych, inwestycji prowadzonych przez Gmin? N?dza, robót na budynkach obj?tych ochron? konserwatora zabytków ( w zakresie posiadanych uprawnie? zawodowych) ;

2. na stanowisku ds. gospodarki gruntami i rolnictwa

1. prowadzenie ca?okszta?tu zada? zwi?zanych z organizacj? przetargów, sprzeda??, dzier?aw?, zakupem, zamian? oraz przekazywaniem w u?ytkowanie gruntów i lokali stanowi?cych mienie komunalne,
2. wszczynanie i prowadzenie post?powania administracyjnego zako?czonego decyzj? o rozgraniczenie nieruchomo?ci, o zatwierdzanie podzia?ów nieruchomo?ci,
3. prowadzenie komputerowej ewidencji nieruchomo?ci, udzielanie informacji wynikaj?cych z prowadzonej ewidencji ;
4. sprawy op?at za dzier?aw? gruntów komunalnych,
5. nazewnictwo ulic i placów, ewidencja budynków, nadawanie numerów nieruchomo?ci,
6. sprawy zwi?zane z rolnictwem, wspó?praca z organizacjami i instytucjami zajmuj?cymi si? sprawami rolnictwa,
7. ochrona gruntów rolnych,
8. sprawy zwi?zane z realizacj? prawa pierwokupu gruntu przez Gmin? ;
9. opiniowanie i przygotowywanie wniosków o zgod? na przeznaczenie gruntów rolnych i le?nych na cele nierolnicze i niele?ne;
10. realizowanie i nadzór nad planami urz?dzenia lasu, 11. nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego wszcz?cie post?powania zwi?zanego ze zniszczeniem zasiewów, upraw lub nasadze? o nieodpowiedniej zdrowotno?ci , przyjmowanie informacji o pojawianiu si? chorób ,szkodników i chwastów oraz nadzorowanie wykonywanych odpowiednich czynno?ci zapobiegawczych ,
12. sporz?dzanie zestawienia analitycznego gruntów b?d?cych w posiadaniu Gminy ,dla których Gmina nie jest w?a?cicielem ,zawieraj?cego numer dzia?ki , przeznaczenie, ksi?g? wieczyst? ,powierzchni?, w?a?ciciela i warto??;
13. sporz?dzanie zestawienia analitycznego gruntów których w?a?cicielem jest Gmina b?d?cych w posiadaniu innych jednostek, zawieraj?cego numer dzia?ki , przeznaczenie, ksi?g? wieczyst? ,powierzchni?, warto?? , informacje dotycz?ce komu przekazano grunt, na jaki okres i jak? umow? ,z dnia ; ;
14. prowadzenie wykazu umów najmu i dzier?awy gruntów stanowi?cych w?asno?? Gminy;
15. prowadzenie czynno?ci administracyjnych zwi?zanych z zak?adaniem i zarz?dzaniem cmentarzami.
16. przygotowywanie dokumentacji dotycz?cej budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych;
17) sprawy zwi?zane z komunalizacj? mienia ;

3. na stanowisku ds. zamówie? publicznych i inwestycji
1. prowadzenie ewidencji i nadzorowanie procedur ca?o?ci zamówie? publicznych realizowanych przez Wójta ( bie??ce funkcjonowanie jednostki, remonty bie??ce i kapitalne, inwestycje z wyj?tkiem kanalizacji w Gminie)
2. uzgadnianie z kierownikami jednostek organizacyjnych zakresu remontów kapitalnych obiektów, organizacja przetargów, nadzór wykonawstwa,
3. prowadzenie nadzoru inwestorskiego na zadaniach nie b?d?cych inwestycjami , prowadzonych przez Gmin? i gminne jednostki organizacyjne ;
4. reprezentowanie Gminy i gminne jednostki organizacyjne na budowie poprzez sprawowanie kontroli zgodno?ci jej realizacji z przepisami i zasadami wiedzy technicznej ;
5. sprawdzanie jako?ci wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych ,a w szczególno?ci zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie;
6. sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegaj?cych zakryciu lub zanikaj?cych ,uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urz?dze? technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udzia? w czynno?ciach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do u?ytkowania;
7. potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usuni?cia wad, a tak?e kontrolowanie rozlicze? budowy.;
8. nadzór nad prawid?owym rozliczaniem inwestycji, przygotowanie dokumentacji rozliczeniowej inwestycji ,zamkni?cie zada? inwestycyjnych.

4. na stanowisku ds. ochrony ?rodowiska i procedur pozyskiwania ?rodków publicznych

1. przygotowywanie ca?o?ci dokumentacji niezb?dnej przy sk?adaniu wniosków o dofinansowanie zada? z wojewódzkiego funduszu ochrony ?rodowiska i gospodarki wodnej, nadzór nad rozliczeniami robót, sprawozdawczo?? w tym zakresie( z wyj?tkiem inwestycji kanalizacja Gminy ) ;
2. zapewnianie niezb?dnych warunków do ochrony ?rodowiska w Gminie przed zanieczyszczeniami i odpadami,
3. dba?o?? o utrzymanie czysto?ci i porz?dku w Gminie, przygotowywanie ca?o?ci dokumentacji w tym zakresie ;
4. ewidencja umów zwi?zanych z usuwaniem odpadów komunalnych sta?ych i nieczysto?ci ciek?ych;
5. organizacja i nadzór nad selektywn? zbiórk? odpadów komunalnych,
6. organizacja opieki nad zwierz?tami bezdomnymi,
7. rejestracja psów ras niebezpiecznych,
8. organizacja konkursów, edukacja ekologiczna spo?ecze?stwa Gminy.
9. udzia? w opracowaniu strategii rozwoju Gminy, lokalnego planu rozwoju,
10. podejmowanie inicjatyw, kompletowanie , sk?adanie i rozliczanie wniosków o ?rodki finansowe zewn?trzne , wspó?praca w zakresie pozyskiwania, wykorzystania i rozliczania ?rodków pomocowych z jednostkami organizacyjnymi Gminy,
11. monitoring realizacji zapisów strategii rozwoju Gminy, lokalnego planu rozwoju,
12. utrzymanie czysto?ci i w?a?ciwego stanu sanitarnego Gminy,
13. prowadzenie dokumentacji dotycz?cej przynale?no?ci Gminy do zwi?zków mi?dzygminnych

5. na stanowisku ds. mienia komunalnego i kanalizacji
1) prowadzenie ca?o?ci spraw zwi?zanych z eksploatacj? kruszywa na terenie Gminy;
2) prowadzenie ca?o?ci spraw zwi?zanych z realizacj? inwestycji : budowa kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy;
3) prowadzenie spraw zwi?zanych z komunalizacj? mienia;
4) prowadzenie zada? Gminy wynikaj?cych z przekazywania mienia jednostkom samorz?du terytorialnego przez Skarb Pa?stwa ;
5) prowadzenie komputerowej ewidencji nieruchomo?ci,
6) prowadzenie rejestru nieruchomo?ci komunalnych,
7) przygotowywanie analiz, ocen okresowych stanu mienia komunalnego,
8) wspó?praca z Urz?dem Statystycznym w sprawie przekazywania zmian w wykazie indywidualnych gospodarstw i dzia?ek,
9) nadzór nad urz?dzeniami zwi?zanymi z systemem melioracji,
10) prowadzenie wykazu rowów melioracyjnych na terenie Gminy ;
11) prowadzenie ca?o?ci spraw zwi?zanych z realizacj? ustawy-Prawo wodne w zakresie melioracji i pozosta?ych zada? w?asnych Gminy;
12) prowadzenie ca?o?ci spraw zwi?zanych z przekazywaniem mienia w zarz?d gminnym jednostkom organizacyjnym;
13) lokalizowanie obiektów i u?o?enia w pasie drogowym urz?dze? infrastruktury nie zwi?zanych z utrzymaniem drogi, przygotowywanie decyzji w sprawie op?at za reklamy w pasie drogowym ,
14) wspó?praca w redagowaniu „GAZETY SAMORZ?DOWEJ GMINY N?DZA”

6.na stanowisku ds. integracji europejskiej ,rekreacji i gospodarki zasobami gminy

1) ocena potrzeb inwestycyjnych i remontowych w zakresie gospodarki mieszkaniowej, zapewnienie mieszka?com mieszka? komunalnych zaopatrzenia w wod?, odprowadzanie ?cieków,
2) zarz?dzanie budynkiem administracyjnym urz?du oraz budynkami stanowi?cymi mienie komunalne – remonty kapitalne, remonty bie??ce i konserwacja, prowadzenie niezb?dnej dokumentacji wymaganej odr?bnymi przepisami ;
3) organizacja i prowadzenie targowisk gminnych,
4) nadzór nad osobami wykonuj?cymi nieodp?atnie dozorowan? prac? na rzecz Gminy, prowadzenie akt osobowych pracowników prac nieodp?atnych – dozorowanych , przygotowanie dokumentacji w tym zakresie;
6) przygotowanie i rejestracja umów najmu lokali mieszkalnych i u?ytkowych, naliczanie czynszu, reprezentowanie interesów Gminy we wspólnotach mieszkaniowych,
7) prowadzenie rejestru osób ubiegaj?cych si? o przydzia? lokalu mieszkalnego, analiza potrzeb mieszkaniowych na terenie Gminy,
8) organizowanie, koordynacja i uczestnictwo w dzia?aniach na rzecz promocji i rozwoju Gminy, redagowanie wydawnictw promuj?cych Gmin? N?dza;
9) wspó?organizowanie uczestnictwa Gminy w spotkaniach, konferencjach, wystawach, targach,
10) prowadzenie dokumentacji dotycz?cej przynale?no?ci Gminy do stowarzysze?, wspó?praca z innymi samorz?dami terytorialnymi – wymiana do?wiadcze?, koordynowanie spraw zwi?zanych z przynale?no?ci? Gminy do fundacji itp.,
11) wspó?praca z jednostkami samorz?dowymi krajowymi i zagranicznymi, inicjowanie wspólnych przedsi?wzi?? kulturalnych, spo?ecznych i innych w ramach zawieranych porozumie? i umów,
12) wydawanie zezwole? na organizacj? zgromadze? publicznych i imprez masowych,
13) wspó?praca ze s?u?b? zdrowia, prowadzenie dzia?a? na rzecz pomocy osobom niepe?nosprawnym, planowanie i koordynowanie dzia?a? w zakresie dost?pno?ci i poziomu us?ug zdrowotnych ?wiadczonych przez placówki opieki zdrowotnej,
14) ewidencja cmentarzy wyznaniowych ,pomników i kapliczek przydro?nych , prowadzenie dokumentacji w tym zakresie ;
15) wspó?praca przy realizacji zada? w?asnych gminy w zakresie: terenów rekreacyjnych i urz?dze? sportowych, oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
16) wspó?dzia?anie w zaopatrzeniu Gminy w Niezb?dne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu;
17) organizacja lokalnej sieci transportu zbiorowego, konsultowanie i uzgadnianie z mieszka?cami rozk?adów jazdy;
18) bie??ca kontrola funkcjonowania urz?dze? o?wietlenia ulic i placów .

§ 23

1.Samodzielne stanowiska pracy to:
1) Stanowisko d/s o?wiaty i sportu,
2) Stanowisko d/s kadr, obs?ugi Urz?du Stanu Cywilnego i obs?ugi Rady Gminy , pe?nomocnik ds. przeciwdzia?ania alkoholizmowi,
3) Stanowisko d/s obronnych i reagowania kryzysowego ,
4) Stanowisko d/s informatyki i ochrony ,
5) Stanowisko d/s ubezpieczeniowych i kancelaryjnych,
6) Stanowisko d/s kancelaryjnych ,
7) Stanowisko d/s ewidencji ludno?ci, dowodów osobistych, ewidencji dzia?alno?ci gospodarczej, ewidencji mienia gminy,

2.stanowiska pomocnicze i obs?ugi to:
1) pomoc administracyjna ( w ramach umów na zast?pstwo) ;
2) sekretarka
3) kierownik kancelarii tajnej;
4) robotnik gospodarczy
5) sprz?taczka;
6) goniec;
7) kierowca.

§ 23a


1. Do zada? i kompetencji na samodzielnych stanowiskach nale?? w szczególno?ci sprawy:

1. na stanowisku ds. o?wiaty i sportu
1. koordynacja zada? w zakresie funkcjonowania przedszkoli ,szkó? podstawowych i gimnazjum, w ?cis?ej wspó?pracy z dyrektorami placówek o?wiatowych ,
2. pomoc materialna na cele edukacyjne, stypendia Wójta Gminy,
3. wspó?organizowanie z OPS wypoczynku letniego i zimowego uczniów szkó? podstawowych i gimnazjów,
4. przygotowanie dokumentacji dla potrzeb komisji ds. awansu zawodowego nauczycieli,
5. organizacja opieki przedszkolnej dzieciom zamieszka?ym w Gminie N?dza,
6. realizowanie ca?o?ci zada? w?asnych Gminy w zakresie kultury i sportu ,
7. wspó?praca z organizacjami pozarz?dowymi, gromadzenie danych organizacji prowadz?cych dzia?alno?? na terenie Gminy , merytoryczny nadzór nad ich dzia?alno?ci?,
8. prowadzenie zada? publicznych Gminy w zakresie udzielania dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych ;
9. prowadzenie spraw zwi?zanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów kszta?cenia i przygotowania zawodowego m?odocianych pracowników;
10. merytoryczny nadzór nad dowozem dzieci do szkó? i innych placówek o?wiatowych;

2. na stanowisku d/s kadr :

1) prowadzenie spraw osobowych Wójta, pracowników Urz?du, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych, prowadzenie spraw zwi?zanych ze szkoleniami i doskonaleniem zawodowym pracowników, dokszta?caniem,
2) prowadzenie spraw socjalnych pracowników Urz?du oraz emerytów i rencistów – by?ych pracowników Urz?du,
3) prowadzenie archiwum akt pracowniczych obecnych i by?ych pracowników Urz?du,
4) ewidencjonowanie czasu pracy pracowników, ewidencja wyj?? i wyjazdów s?u?bowych i prywatnych w godzinach pracy,
5) przygotowywanie informacji o wykorzystaniu urlopów wypoczynkowych,
6) pe?nienie nadzoru nad wykonywaniem dokumentacji przez specjalist? ds. bhp zabezpieczenie nale?ytej ochrony pracy i warunków bhp oraz p/po?., dokumentacj? dot. oceny ryzyka zawodowego,
7) ewidencjonowanie dokumentacji okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników samorz?dowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
8) przygotowywanie i przechowywanie dokumentów dot. naboru na wolne stanowiska urz?dnicze,
9) przygotowywanie i przechowywanie dokumentów dot. s?u?by przygotowawczej pracowników Urz?du.

3. na stanowisku d/s obronnych i reagowania
kryzysowego do zada? nale?y zapewnienie Wójtowi mo?liwo?ci kierowania i koordynacji wspó?dzia?ania wszystkich jednostek organizacyjnych na wypadek kl?sk ?ywio?owych i innych nadzwyczajnych zagro?e? ludno?ci a w szczególno?ci:

1. planowanie, koordynacja, organizowanie zada? obrony cywilnej na terenie Gminy, obs?uga Gminnego Zespo?u Zarz?dzania Kryzysowego, wspó?praca w tym zakresie z referatami i samodzielnymi stanowiskami pracy w Urz?dzie,
2. ochrona ludno?ci, zak?adów pracy i instytucji, urz?dze? u?yteczno?ci publicznej, dóbr kultury w sytuacjach zagro?enia i w czasie wojny,
3. prowadzenie ewidencji cz?onków formacji obrony cywilnej, planowanie i zaopatrywanie organów kierowania i formacji obrony cywilnej w sprz?t i materia?y,
4. organizowanie i utrzymywanie w sta?ej gotowo?ci systemu ??czno?ci dla potrzeb zarz?dzania kryzysowego i kierowania obron? cywiln?,
5. przygotowywanie projektów zarz?dze? o ewakuacji ludno?ci z obszarów zagro?onych,
6. organizacja szkole? formacji OC, ludno?ci, pracowników jednostek organizacyjnych Gminy, popularyzowanie obrony cywilnej, organizowanie kontroli wykonywania zada? obronnych,
7. wspó?dzia?anie z jednostkami wojskowymi w zakresie unieszkodliwiania materia?ów wybuchowych i innych przedmiotów niebezpiecznych,
8. organizowanie i prowadzenie na polecenie Wojskowej Komendy Uzupe?nie? akcji kurierskiej na terenie Gminy,
9. nak?adanie obowi?zku ?wiadcze? rzeczowych i osobistych na rzecz obrony.
10. planowanie ?rodków finansowych na realizacj? zada? dot. stanowiska obrony cywilnej i zarz?dzania kryzysowego,

4. na stanowisku ds. informatyki i ochrony :

1. redagowanie , aktualizacja i modyfikowanie strony internetowej Gminy N?dza,
2. kompletowanie i przechowywanie dokumentacji dotycz?cej programów komputerowych i sprz?tu komputerowego, zakupy sprz?tu komputerowego, kasowanie i utylizacja sprz?tu komputerowego nie nadaj?cego si? do dalszego u?ytku,
3. koordynowanie ,aktualizacja i nadzorowanie funkcjonowania Biuletynu Informacji Publicznej, zabezpieczenie ci?g?o?ci funkcjonowania sieci teleinformatycznej,
4. nagrywanie obrad organu stanowi?cego Gminy ,archiwizacja nagra? wg odr?bnych przepisów ; 5. pomoc u?ytkownikom systemów informatycznych w tworzeniu nowych zbiorów danych b?d? uzupe?nianiu dotychczasowych,
6. kontrola poprawno?ci wprowadzania przez u?ytkowników systemu indywidualnych hase? dost?pu, cz?stotliwo?ci ich zmian,
7. wdra?anie nowych technologii komunikacji spo?ecznej, nadzór nad elektronicznym obiegiem dokumentów w Urz?dzie (SEKAP ) ,
8. prowadzenie i nadzorowanie akcji ratowniczych na terenie Gminy na wypadek kl?sk ?ywio?owych ( powód? , po?ar ..) oraz akcji zwi?zanych z usuwaniem skutków kl?sk ?ywio?owych;
9. prowadzenie ewidencji ochotniczych stra?y po?arnych, planowanie i zapewnianie wyposa?enia w sprz?t, organizacja szkole? i ?wicze?,
10. organizacja i przeprowadzanie post?powa? dot. zamówie? publicznych na zakup paliwa do wszystkich samochodów bojowych, motopomp i innego sprz?tu Ochotniczych Stra?y Po?arnych, ewidencja i kontrola wyjazdów pojazdów s?u?bowych oraz zu?ycia paliwa,
11. rejestracja przed kwalifikacj? wojskow?,

5. na stanowisku d/s ubezpieczeniowych i kancelaryjnych :

1) prowadzenie akt osób zawieraj?cych umowy cywilno-prawne i o dzie?o, zg?aszanie ich ustawowemu ubezpieczeniu, nadzór na wystawianymi rachunkami z tytu?u umów zlece? i o dzie?o;
2) organizacja i koordynacja narad i spotka? Wójta, administrowanie sal? narad Urz?du,
3) obs?uga centrali telefonicznej, zapewnienie ci?g?o?ci ??czno?ci telefonicznej, fax, wydruk bilingów, ewidencja s?u?bowych telefonów komórkowych,
4) zamawianie prasy, wydawnictw ksi??kowych w celach s?u?bowych, ewidencja zg?osze? do konkursów, targów, ewidencja bada? ankietowych,
5) nadzór nad przechowywaniem piecz?ci urz?dowych, prowadzenie ewidencji wydanych piecz?ci, likwidacja piecz?ci zu?ytych,
6) nadzór nad oflagowaniem budynku Urz?du w dni ?wi?t pa?stwowych i narodowych oraz lokalnych uroczysto?ci,
7) prowadzenie rejestru faktur wp?ywaj?cych do Urz?du Gminy ;
8) prowadzenie pozosta?ych sta?ych rejestrów ,wynikaj?cych z odr?bnych przepisów;
9) prowadzenie Sekretariatu Wójta Gminy.

6.na stanowisku d/s kancelaryjnych :

1. rejestracja pism (korespondencji) wp?ywaj?cych i wysy?anych z Urz?du, przekazywanie korespondencji na stanowiska pracy, przyjmowanie korespondencji do wysy?ki,
2. rejestrowanie korespondencji w systemie SEKAP
3. ewidencjonowanie kontroli zewn?trznych, przechowywanie protoko?ów odpowiedzi na zalecenia pokontrolne,
4. obs?uga narad i spotka? organów Gminy,
5. prowadzenie archiwum zak?adowego.
6. prowadzenie spraw kancelaryjnych w systemie wykonywania czynno?ci kancelaryjnych wskazanym przez Wójta Gminy.

7 . na stanowisku ds. ewidencji ludno?ci, dowodów osobistych, ewidencji dzia?alno?ci gospodarczej, ewidencji mienia gminy :

1) ewidencjonowanie dzia?alno?ci gospodarczej;
2) wst?pna informacja klientów – kierowanie na w?a?ciwe stanowiska pracy, przekazywanie wzorów druków i formularzy urz?dowych, informacja o procedurach i terminach za?atwiania spraw dotycz?cych dzia?alno?ci gospodarczej przedsi?biorców,
3) prowadzenie magazynu materia?ów biurowych, ?rodków czysto?ci ,
4) zlecanie wykonania piecz?ci urz?dowych,
5) zaopatrzenie w materia?y pi?miennicze, kancelaryjne i urz?dzenia biurowe, zakupy ?rodków czysto?ci, organizacja przetargów w tym zakresie.
6) prowadzenie ewidencji ludno?ci i przechowywanie dokumentów ewidencji (karty osobowe mieszka?ców, ewidencja komputerowa),
7) przyjmowanie zg?osze? meldunkowych i wydawanie decyzji w sprawach meldunkowych,
8) przyjmowanie i przechowywanie zawiadomie? organów s?dowych dot. prawomocnych wyroków ograniczenia i pozbawienia wolno?ci, oraz praw publicznych,
9) prowadzenie rejestru wyborców,
10) sporz?dzanie i aktualizacja spisów wyborców w zarz?dzonych wyborach i referendach,
11) przyjmowanie wniosków i wydawanie dowodów to?samo?ci,
12) wydawanie po?wiadcze? i za?wiadcze? meldunkowych.

§ 24


Do zada? na stanowiskach pomocniczych i obs?ugi nale?? w szczególno?ci sprawy:
1) prowadzenie magazynu obrony cywilnej;
2) prowadzenie magazynu sprz?tu przeciwpowodziowego ;
3) utrzymywanie porz?dku i czysto?ci w budynku i w najbli?szym otoczeniu siedziby Urz?du Gminy, wykaszanie trawników, chodników i poboczy , od?nie?anie ;
4) dokonywanie bie??cych napraw i remontów w budynku Urz?du Gminy, przygotowywanie pomieszcze? i budynków w czasie narad i uroczysto?ci ;
5) sporz?dzanie kart drogowych samochodów b?d?cych w?asno?ci? Gminy;
6) bie??ce utrzymywanie samochodów b?d?cych w?asno?ci? Gminy;
7) sprz?tanie pomieszcze? biurowych w Urz?dzie Gminy;
8) dostarczanie bie??cej korespondencji na terenie Gminy;
9) dostarczanie pism wychodz?cych z Urz?du Gminy do wysy?ki .

§ 25


Do zada? pe?nomocnika d/s ochrony informacji niejawnych nale?y:
1) opracowanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych, regulaminów i zarz?dze? w tym zakresie,
2) zapewnienie w?a?ciwej ochrony informacji niejawnych,
3) prowadzenie kancelarii tajnej, dor?czanie korespondencji niejawnej upowa?nionym pracownikom Urz?du, nadzór nad przechowywaniem i opracowywaniem materia?ów zastrze?onych, poufnych i tajnych, archiwizowanie dokumentów niejawnych,
4) przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji przez pracowników Urz?du,
5) przeprowadzanie szkole? pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych,
6) podejmowanie dzia?a? wyja?niaj?cych i zapobiegawczych w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych lub ochronie danych osobowych,
7) przeprowadzanie post?powa? sprawdzaj?cych na polecenie Wójta wobec kandydatów na stanowiska pracy zwi?zane z dost?pem do informacji niejawnych oznaczonych klauzul? „zastrze?one” lub „poufne”, przechowywanie akt zako?czonych post?powa? sprawdzaj?cych,
8) przechowywanie o?wiadcze? maj?tkowych radnych ,pracowników Urz?du Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy w kancelarii tajnej.

§ 26


Do zada? pe?nomocnika d/s przeciwdzia?ania alkoholizmowi nale?y:
1. analizowanie funkcjonowania placówek handlowych i us?ugowych w Gminie pod k?tem zabezpieczenia potrzeb mieszka?ców, wydawanie zezwole? na sprzeda? napojów alkoholowych,
2. obs?uga Gminnej Komisji Rozwi?zywania Problemów Alkoholowych, planowanie i koordynowanie dzia?a? na rzecz zwalczania skutków patologii spo?ecznych,

§ 27


Do zada? na stanowisku ds. kontroli zarz?dczej nale?y:
1. badanie systemów zarz?dzania i kontroli w Urz?dzie i jednostkach organizacyjnych Gminy w oparciu o roczny plan kontroli zarz?dczej,
2. ocena zgodno?ci prowadzonej dzia?alno?ci z przepisami prawa oraz obowi?zuj?cymi procedurami wewn?trznymi,
3. ocena efektywno?ci i gospodarno?ci podejmowanych dzia?a? w zakresie systemów zarz?dzania i kontroli,
4. sprawdzanie wiarygodno?ci sprawozda? finansowych oraz sprawozda? z wykonania bud?etu,
5. prowadzenie akt bie??cych i akt sta?ych dot. przebiegu i wyników audytu wewn?trznego oraz obszarów ryzyka.

§ 28


Do zada? stanowiska d/s obs?ugi prawnej nale?y:
1. opiniowanie pod wzgl?dem formalno – prawnym projektów uchwa? Rady, zarz?dze? Wójta, projektów umów, porozumie?, decyzji, postanowie?,
2. udzielanie opinii i porad oraz wyja?nie? w zakresie stosowania prawa pracownikom Urz?du oraz pracownikom jednostek organizacyjnych Gminy,
3. archiwizowanie aktów prawnych organów (dzienniki ustaw, monitory, dzienniki urz?dowe),
4. reprezentowanie Gminy na podstawie udzielonego pe?nomocnictwa w post?powaniu administracyjnym i s?dowym.

§ 29


Do zada? pe?nomocnika d/s ochrony danych osobowych nale?y:
1. pe?nienie funkcji administratora bezpiecze?stwa informacji,
2. prowadzenie ewidencji zbiorów danych osobowych,
3. przestrzeganie i wdra?anie zasad wynikaj?cych z ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz aktów wykonawczych,
4. nadzór nad bezpiecze?stwem danych, przeciwdzia?anie dost?powi do systemu osób niepowo?anych, prowadzenie dokumentacji dot. bezpiecze?stwa teleinformatycznego, opracowywanie zalece? dot. ochrony fizycznej systemów i sieci teleinformatycznej,
5. podejmowanie odpowiednich dzia?a? w przypadku naruszenia systemu zabezpieczenia danych,
6. tworzenie i przechowywanie kopii bazy danych,
7. wspó?praca z Pe?nomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych w zakresie szkolenia, kontroli i ochrony informacji niejawnych.

§ 30

Do zada? stanowiska d/s obs?ugi Rady Gminy nale?? w szczególno?ci sprawy :
1. obs?uga sesji Rady, posiedze? komisji,
2. prowadzenie rejestru uchwa? Rady, rejestru interpelacji i wniosków radnych, sporz?dzanie informacji o realizacji uchwa? Rady, zarz?dze? Wójta, interpelacji i wniosków, skarg i wniosków ludno?ci,
3. sporz?dzanie i przechowywanie protoko?ów z obrad Rady i jej komisji,
4. rejestracja planów pracy Rady i jej komisji,
5. pomoc techniczna w organizowaniu spotka? radnych z wyborcami,
6. prowadzenie ewidencji osobowej radnych,

OBOWI?ZKI KIEROWNIKÓW REFERATÓW I INNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH, DOTYCZ?CE PRZYGOTOWANIA MATERIA?ÓW NA POSIEDZENIA RADY I JEJ KOMISJI.

§ 31

 
1. Kierownicy referatów i pozosta?e komórki organizacyjne Urz?du s? zobowi?zani do opracowywania - na polecenie Wójta materia?ów, które b?d? rozpatrywane na posiedzeniach Rady i jej komisji.
2. W przypadku, gdy obowi?zek przygotowania materia?ów, o których mowa w ust. 1 dot. kilku komórek organizacyjnych Urz?du – Wójt wyznacza referat (komórk?) wiod?cy, odpowiedzialny za wszelkie czynno?ci zwi?zane z opracowaniem.

§ 32


1. Projekty uchwa? wraz z uzasadnieniem i inne materia?y na sesje musz? by? zaakceptowane przez Wójta, a nast?pnie przed w??czeniem ich do porz?dku obrad sesji skontrolowane pod wzgl?dem merytorycznym przez Przewodnicz?cego Rady.
2. Ka?dy projekt uchwa?y opiniowany jest przez radc? prawnego pod k?tem zgodno?ci z prawem.
3. Projekty uchwa? i inne materia?y na sesje powinny by? przekazane pracownikowi obs?uguj?cemu Rad? i jej komisje w odpowiedniej ilo?ci egzemplarzy i terminach ustalonych przez tego pracownika.
4. Uchwa?y po ich podj?ciu s? kierowane przez pracownika, o którym mowa w ust. 3, do w?a?ciwych rzeczowo kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych.
5. Tryb opracowywania i przedstawiania na sesji projektu uchwa?y bud?etowej oraz sprawozda? z wykonania bud?etu reguluj? odr?bne przepisy.

OBOWI?ZKI KIEROWNIKÓW REFERATÓW I INNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH DOTYCZ?CE REALIZACJI UCHWA? RADY ORAZ SK?ADANIA SPRAWOZDA? Z ICH WYKONANIA.

§ 33

 
1. Po podj?ciu przez Rad? uchwa?y – kierownik referatu lub inna komórka organizacyjna Urz?du opracowuje – na polecenie Wójta – sposób jej realizacji.
2. Sposób realizacji uchwa?y powinien okre?la? w szczególno?ci:
1) zadania wynikaj?ce z uchwa?y,
2) jednostki realizuj?ce,
3) terminy wykonania.

§ 34


W przypadku, gdy z uchwa?y Rady wynika obowi?zek z?o?enia przez Wójta sprawozdania lub informacji z jej realizacji, kierownik w?a?ciwego Referatu lub inna komórka organizacyjna opracowuje sprawozdanie lub informacj? celem przedstawienia ich w terminie okre?lonym w uchwale.


OBOWI?ZKI KIEROWNIKÓW REFERATÓW I INNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH DOTYCZ?CE ZA?ATWIANIA WNIOSKÓW KOMISJI, INTERPELACJI I WNIOSKÓW RADNYCH.

§ 35


1. Wnioski komisji oraz interpelacje i wnioski radnych rejestruje pracownik obs?uguj?cy Rad? i jej komisje, a nast?pnie niezw?ocznie przekazuje kierownikom w?a?ciwych referatów lub innym komórkom organizacyjnym w Urz?dzie.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 niezw?ocznie po otrzymaniu wniosku lub interpelacji podejmuj? niezb?dne czynno?ci w celu ich za?atwienia oraz przygotowania odpowiedzi zainteresowanym.
3. Projekty odpowiedzi na wnioski i interpelacje przedk?adane s? do akceptacji i podpisu Wójtowi.
4. Odpowiedzi otrzymuj?:
1) na interpelacje i wnioski radnych:
a) radny;
b) pracownik ds. obs?ugi Rady i jej komisji (kopi?);
2) na wniosek Komisji:
a) komisja,
b) pracownik ds. obs?ugi Rady i jej komisji (kopi?).
5. O sposobie za?atwienia wniosków komisji i wniosków radnych nale?y zawiadomi? w ci?gu 21 dni od ich otrzymania.
6. Odpowied? na interpelacj? powinna by? udzielona radnemu niezw?ocznie, nie pó?niej jednak ni? w ci?gu 21 dni od daty jej z?o?enia.
7. Stanowisko nie uwzgl?dniaj?ce wniosku lub interpelacji powinno by? szczegó?owo uzasadnione.

§ 36

 
Nadzór nad wykonaniem postanowie? okre?lonych w § 39,40 41 Sekretarz, informuj?c Wójta o przebiegu realizacji interpelacji i wniosków zg?aszanych do realizacji.


ZASADY I TRYB POST?POWANIA PRZY OPRACOWYWANIU
AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO

§ 37


1. Na podstawie upowa?nie? ustawowych Gminie przys?uguje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowi?zuj?cych na obszarze Gminy.
2. Ograny Gminy mog? wydawa? akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewn?trznego ustroju Gminy oraz jednostek organizacyjnych i pomocniczych,
2) organizacji urz?dów i instytucji gminnych,
3) zasad zarz?du mieniem Gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urz?dze? u?yteczno?ci publicznej.
3. W zakresie nie uregulowanym w odr?bnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowi?zuj?cych Rada mo?e wydawa? przepisy porz?dkowe, je?eli jest to niezb?dne dla ochrony ?ycia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porz?dku, spokoju i bezpiecze?stwa publicznego.
4. Przed skierowaniem pod obrady Rady projekty aktów prawnych, aprobuje pod wzgl?dem formalno – prawnym radca prawny Urz?du oraz merytorycznie Sekretarz.
5. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwa?y.
6. W przypadku nie cierpi?cym zw?oki przepisy porz?dkowe mo?e wydawa? Wójt w formie zarz?dzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbli?szej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia b?d? nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbli?szej sesji Rady.
7. W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarz?dzenia Rada okre?la termin utraty jego mocy obowi?zuj?cej.
8. Przepisy gminne og?asza si? przez rozplakatowanie w miejscach publicznych oraz na stronie BIP Urz?du Gminy.
9. Urz?d Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dost?pny do powszechnego wgl?du w jego siedzibie , nadzór sprawuje Sekretarz.


ZASADY OBS?UGI PRAWNEJ W URZ?DZIE

SPRAWY ORGANIZACYJNE

§ 38


1. Obs?uga prawna w Urz?dzie Gminy wykonywana jest przez radc? prawnego.
2. Obs?uga prawna polega na ?wiadczeniu pomocy prawnej, a w szczególno?ci na udzielaniu porad prawnych, wyja?nie?, konsultacji prawnych, sporz?dzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz wyst?powaniu przed s?dami i urz?dami.
3. Radca prawny przy wykonywaniu czynno?ci zawodowych korzysta z wolno?ci s?owa i pisma w granicach okre?lonych w przepisach prawa i rzeczow? potrzeb?.
4. Radca prawny ma obowi?zek formu?owania oceny niezale?nej od polece? i nacisków z uwzgl?dnieniem konieczno?ci kierowania si? zawsze prawem dla obiektywnej, rzetelnej i uczciwej oceny stanu faktycznego sprawy bez wzgl?du na wyra?one przez kogokolwiek polecenia, wskazówki i inne okoliczno?ci pozaprawne.
5. Obs?uga prawna, o której mowa w ust. 2 w prostych sprawach nie wymagaj?cych analizy skomplikowanego stanu faktycznego i prawnego wykonana jest niezw?ocznie, za? w sprawach skomplikowanych - w terminie 7 dni od z?o?enia wniosku o jej udzielenie.
6. Radcy prawnemu nale?y zabezpieczy? pe?n? obs?ug? administracyjn?, niezb?dne wydawnictwa, podr?czniki i materia?y biurowe.


ZADANIA RADCY PRAWNEGO

§ 39

 
1. Zadaniem radcy prawnego, poza zakresem zada?, o którym mowa w § 38 , jest:
1) udzielanie informacji o zmianach w obowi?zuj?cym stanie prawnym,
2) sygnalizowanie o ra??cych lub powtarzaj?cych si? naruszeniach prawa w dzia?alno?ci Urz?du,
3) konsultacje prawne i porady prawne zawieraj?ce w tle przedstawionego stanu faktycznego lub zamierzonego dzia?ania (zaniechania) przytoczenie, omówienie i wyja?nienie przepisów prawa, znajduj?cych zastosowanie w tej sprawie wraz z praktycznym wskazaniem sposobu post?powania lub prawnych skutków okre?lonego zachowania,
4) udzia? w negocjacjach poprzedzaj?cych zawarcie, zmian? lub rozwi?zanie umowy lub innego stosunku prawnego, w sytuacji gdy radca prawny nie wyst?puje jako pe?nomocnik, a tylko jako doradca lub cz?onek zespo?u negocjuj?cego,
5) wydawanie opinii prawnych,
6) uczestniczenie w opracowywaniu projektów aktów prawnych , w tym projektów aktów normatywnych i aktów administracyjnych, projektów umów, porozumie?, statutów i regulaminów, listów intencyjnych, o?wiadcze? i innych pism lub dokumentów, maj?cych istotne znaczenie dla prawnej ochrony interesów obs?ugiwanego Urz?du,
7) zast?pstwo prawne i procesowe.

OPINIE PRAWNE

§ 40

1. Opinia prawna jest pogl?dem radcy prawnego jako specjalisty w dziedzinie prawa i zawiera wyra?on? na pi?mie rozwini?t? ocen? prawn? stanu faktycznego zamierzonego dzia?ania (zaniechania) lub przygotowanego projektu aktu normatywnego albo aktu administracyjnego.
2. Opinia prawna sporz?dzana jest w formie pisemnej na pisemny wniosek pracownika lub pracodawcy.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 powinien zawiera? przedmiot w?tpliwo?ci i wyra?nie sprecyzowane pytanie. Do wniosku nale?y do??czy? niezb?dne dokumenty.
4. Dokumenty kompletowane s? zgodnie ze wskazaniami radcy prawnego.
5. Radca prawny jest uprawniony do domagania si? wszelkich wyja?nie? oraz dokumentów niezb?dnych do sporz?dzenia opinii prawnej.
6. Termin na sporz?dzenie opinii prawnej w sprawach skomplikowanych wynosi 7 dni od dnia z?o?enia wniosku.


ZASADY OBS?UGI KLIENTÓW (STRON ) W URZ?DZIE

§ 41


1. Uprzejme, sprawne i kompetentne pod wzgl?dem merytorycznym obs?ugiwanie klientów jest naczeln? zasad? pracy w Urz?dzie. W Urz?dzie obowi?zuje pisemna forma za?atwiania spraw. Ka?de pismo powinno by? zredagowane w sposób jasny i czytelny.
2. Wszyscy pracownicy Urz?du w toku wykonywania swych obowi?zków s?u?bowych winni umo?liwi? klientom realizacj? ich uprawnie? i egzekwowa? powinno?ci w sposób zgodny z prawem, wykazuj?c nale?yt? trosk? o ochron? ich s?usznego interesu, a w szczególno?ci:
1) udziela? klientom informacji niezb?dnych przy za?atwianiu danej sprawy i wyja?nia? tre?? przepisów w?a?ciwych ze wzgl?du na przedmiot sprawy,
2) bezzw?ocznie rozstrzyga? sprawy, a gdy nie jest to mo?liwe ze wzgl?du na stopie? ich z?o?ono?ci, okre?la? dok?adny termin ich za?atwienia w oparciu o przepisy k.p.a., a w sprawach podatkowych ustaw? z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa,
3) respektowa? ?ci?le okre?lone terminy, a w razie obiektywnych przeszkód w ich dotrzymaniu, powiadamia? o przyczynach zw?oki i okre?la? nowy termin za?atwienia sprawy,
4) wyczerpuj?co informowa? klientów o stanie wniesionych przez nich spraw na ka?de ??danie pisemne lub ustne,
5) informowa? klientów o przys?uguj?cych im ?rodkach odwo?awczych lub mo?liwo?ci zaskar?enia niekorzystnych rozstrzygni??.
3. Indywidualne sprawy obywateli za?atwiane s? bez zb?dnej zw?oki w terminach okre?lonych w k.p.a. i przepisach szczególnych. Odpowiedzialno?? za terminowe i prawid?owe za?atwianie indywidualnych spraw klientów ponosz? pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowi?zków.
4. Kontrol? i koordynacj? dzia?a? komórek organizacyjnych Urz?du w zakresie za?atwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zw?aszcza skarg, wniosków i interwencji sprawuje Wójt i Sekretarz.
5. Pracodawca b?dzie dokonywa? okresowych kontroli i ocen sposobu za?atwiania ca?o?ci spraw przez poszczególnych pracowników.
6. Przy za?atwianiu indywidualnych spraw nie nale?y ??da? za?wiadcze? na potwierdzenie stanu faktycznego lub prawnego, mo?liwych do ustalenia na podstawie przedk?adanych przez zainteresowanych do wgl?du dokumentów urz?dowych.

§ 42


1. Je?eli przepis prawa nie wymaga urz?dowego potwierdzenia faktów lub stanu prawnego w drodze za?wiadczenia w?a?ciwego organu, urz?dnik zatwierdzaj?cy spraw? powinien odebra? od klienta - na jego wniosek - stosowne o?wiadczenie do protoko?u, pouczaj?c go wcze?niej o odpowiedzialno?ci karnej za podanie nieprawdziwych informacji. W protokole winny by? zamieszczone dane personalne osoby sk?adaj?cej o?wiadczenie oraz data i podpis. Podpis ten powinien by? uwierzytelniony przez pracownika przyjmuj?cego o?wiadczenie.
2. Niezb?dne do za?atwienia sprawy dane lub informacje mo?liwe do ustalenia na podstawie posiadanej przez Urz?d dokumentacji zbiera i kompletuje urz?dnik za?atwiaj?cy spraw?.

§ 43

1. Ka?demu obywatelowi przys?uguje prawo dost?pu do informacji publicznej. Uprawnienia w tym zakresie reguluje ustawa z dnia 6 wrze?nia 2001 roku o dost?pie do informacji publicznej ( Dz. U. Nr 112, poz.1198, z pó?n. zm.).
2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach okre?lonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, a tak?e ze wzgl?du na prywatno?? osoby fizycznej lub tajemnic? przedsi?biorcy.

§ 44


1. Informacje niejawne mog? by? udost?pnione wy??cznie osobie daj?cej r?kojmi? zachowania tajemnicy i tylko w zakresie niezb?dnym do wykonywania przez ni? pracy lub pe?nienia s?u?by na zajmowanym stanowisku albo innej zleconej pracy.
2. Zgod? na udost?pnienie informacji niejawnych stanowi?cych tajemnic? s?u?bow? mo?e wyrazi? na pi?mie Wójt, wy??cznie w odniesieniu do informacji wytworzonych w Urz?dzie.

§ 45


1. Jednym ze ?róde? informacji o funkcjonuj?cych w spo?ecze?stwie opiniach na temat poziomu pracy Urz?du s? skargi, wnioski i listy obywateli.
2. Celem umo?liwienia stronom sk?adanie skarg, wniosków i listów w sposób bezpo?redni, Wójt przyjmuje klientów w ka?dy poniedzia?ek od godziny 14.00 do godziny 18.00. Miejsce i czas przyj?? klientów przez Wójta podaje si? do publicznej wiadomo?ci w formie trwa?ego og?oszenia w siedzibie Urz?du.
3. Wszyscy pracownicy winni by? obecni na swoich stanowiskach pracy w godzinach przyjmowania skarg, wniosków i listów przez Wójta, zapewniaj?c Wójtowi w razie potrzeby szybk? informacj? lub opini? w zakresie spraw wnoszonych przez klientów.
4. Z przyj?? klientów sk?adaj?cych skarg?, wniosek, list sporz?dza si? protokó?.
5. Ogólne zasady post?powania ze sprawami wniesionymi przez klientów okre?la k.p.a. oraz przepisy szczególne dotycz?ce zw?aszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i za?atwiania skarg i wniosków.
6. Sprawy wniesione przez klientów do Urz?du s? ewidencjonowane w sekretariacie ogólnym, a nast?pnie w spisach spraw na poszczególnych stanowiskach pracy.
7. Centralny rejestr skarg i wniosków wp?ywaj?cych do Urz?du oraz zg?aszanych w czasie przyj?? klientów przez Wójta prowadzi sekretarz.
8. Rejestr skarg dot. kierownictwa Urz?du, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych prowadzi sekretarz .
9. Jednolite zasady przyjmowania, rozpatrywania i za?atwiania skarg, wniosków i interwencji okre?la za?. Nr 4 .

ORGANIZACJA DZIA?ALNO?CI KONTROLNEJ

§ 46

1. Dzia?alno?? Urz?du obj?ta jest kontrol? zewn?trzn? w zakresie wynikaj?cym z przepisów prawnych wykonywan? m.in. przez NIK, RIO, Wojewod?, Marsza?ka Województwa.
2. Osoby kontroluj?ce, przed przyst?pieniem do kontroli zobowi?zane s? zg?osi? swoje przybycie do Wójta lub jego Z-cy albo Sekretarza, którym okazuj? dokumenty uprawniaj?ce do przeprowadzenia kontroli, cel i zakres kontroli oraz dokonuj? stosownego wpisu w ksi??ce kontroli znajduj?cej si? na stanowisku ds. kancelarii ogólnej i archiwum zak?adowego.

§ 47


1. Kontrol? wewn?trzn? w Urz?dzie sprawuje Wójt, Sekretarz, Skarbnik i kierownicy referatów w stosunku do pracowników bezpo?rednio im podleg?ych. Wójt mo?e upowa?ni? do dokonywania kontroli w ?ci?le okre?lonym zakresie innych pracowników Urz?du.
2. Szczegó?owe zasady kontroli wewn?trznej reguluje odr?bne Zarz?dzenie Wójta.

§ 48

Do wy??cznej kompetencji Wójta nale?? kontakty z pras?, radiem i TV.

ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI

§ 49


1. Korespondencj? wychodz?c? z Urz?du podpisuje Wójt lub osoba pisemnie przez niego upowa?niona.
2. Wójt podpisuje osobi?cie:
1) zarz?dzenia i decyzje, postanowienia,
2) pisma kierowane do organów administracji rz?dowej i samorz?dowej, przedstawicielstw dyplomatycznych oraz pisma kierowane do organów i instytucji pa?stw obcych,
3) odpowiedzi na zapytania, wnioski dotycz?ce dzia?alno?ci kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
4) odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz wnioski pos?ów i senatorów,
5) odpowiedzi na skargi, wnioski, listy,
6) umowy dotycz?ce zobowi?za? finansowych - wymagana jest kontrasygnata Skarbnika,
7) za?wiadczenia.

§ 50


1. Wójt mo?e upowa?ni? swojego zast?pc?, Sekretarza i pracowników Urz?du do podpisywania dokumentów dotycz?cych spraw zastrze?onych do osobistej akceptacji Wójta, w tym wydawania decyzji administracyjnych.
2. Korespondencja przeznaczona do podpisania przez Wójta powinna by? z?o?ona w kancelarii ogólnej Urz?du do godziny 1300. umo?liwiaj?cej wysy?k? dokumentu w danym dniu.

§ 51

 
1. Dokumenty przedstawione do podpisu Kierownikowi Urz?du powinny by? uprzednio oznaczone na kopii inicja?em imienia i nazwiska pracownika, który opracowa? i napisa? dokument, a w okre?lonych przypadkach parafowane równie? przez radc? prawnego.
2. Opinii prawnej wymagaj? sprawy dotycz?ce w szczególno?ci:
1) wydania aktu prawnego o charakterze ogólnym,
2) spraw indywidualnych skomplikowanych pod wzgl?dem prawnym,
3) zawarcia ugody lub umowy w sprawach maj?tkowych,
4) sprawy zwi?zane z post?powaniem przed organami orzekaj?cymi,

ZASADY ZAMAWIANIA, U?YWANIA I PRZECHOWYWANIA PIECZ?CI URZ?DOWYCH

§ 52

1. Do sk?adania zamówie? na piecz?cie urz?dowe dla poszczególnych referatów oraz piecz?ci imiennych upowa?nieni s? kierownicy referatów oraz samodzielne stanowiska pracy.
2. Zamówienie na piecz?cie nale?y sk?ada? na stanowisku obs?ugi sekretariatu Wójta.
3. Pracownik dokonuje weryfikacji tre?ci zamówionych piecz?ci pod k?tem zgodno?ci z instrukcj? kancelaryjn?, Regulaminem Organizacyjnym Urz?du oraz wydanymi przez Wójta upowa?nieniami.
4. Zlecenie podpisuje Wójt.
5. Wykonane piecz?cie rejestrowane s? przez pracownika wymienionego w ust.2 w rejestrze piecz?ci urz?dowych.
6. Rejestr piecz?ci zawiera: liczb? porz?dkow?, odcisk piecz?ci, dat? pobrania i podpis osoby pobieraj?cej, dat? zwrotu i podpis osoby zwracaj?cej, nr protoko?u i dat? fizycznej likwidacji piecz?ci. Rejestr ten jest drukiem ?cis?ego zarachowania.
7. Pracownik, z którym rozwi?zana zosta?a umowa o prac? jest zobowi?zany rozliczy? si? z pobranych piecz?ci.
8. Decyzje, postanowienia z zakresu administracji publicznej opatrywane s? piecz?ci? nag?ówkow? Wójta, piecz?ci? okr?g?? z god?em pa?stwowym i napisem w otoku "Wójt Gminy N?dza" oraz piecz?ci? imienn? Wójta ( lub z upowa?nienia Wójta).
9. Piecz?cie urz?dowe przechowywane s? w sejfie. Za ich przechowywanie odpowiedzialne jest stanowisko ds. obs?ugi sekretariatu Wójta.


OBIEG DOKUMENTÓW

§ 53


1. Szczegó?ow? organizacj? obiegu pism reguluje rozporz?dzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.1.2011r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu dzia?ania archiwów zak?adowych (Dz. U. nr 14 poz.67 )
2. Zasady klasyfikowania i kwalifikowania akt powstaj?cych w wyniku dzia?alno?ci Urz?du oraz kategorie i okresy przechowywania reguluje Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt.

§ 54

 
W obiegu dokumentów nale?y przestrzega? nast?puj?cych zasad:
1) wszystkie pisma (korespondencja) przechodz? przez kancelari? ogóln? W korespondencji obowi?zuj? oznaczenia podane w za??czniku Nr 2 – Symbole literowe komórek organizacyjnych .
2) korespondencj? przyjmuje pracownik kancelarii ogólnej rejestruj?c j? w systemie elektronicznego obiegu dokumentów. Nast?pnie Wójt albo Sekretarz korespondencj? dekretuje na stanowiska umieszczaj?c odpowiednie dyspozycje dotycz?ce sposobu za?atwienia sprawy. Dokumenty w wersji papierowej oraz elektronicznej s? przekazywane kierownikom referatów lub na samodzielne stanowiska pracy. Odbiór korespondencji odbywa si? w kancelarii ogólnej
3) pisma wychodz?ce z Urz?du sk?adane s? do podpisu w teczce w?a?ciwej komórki organizacyjnej w kancelarii ogólnej
4) Korespondencja wychodz?ca z Urz?du rejestrowana jest w elektronicznym systemie obiegu dokumentów. Przesy?ki polecone oraz za zwrotnym potwierdzeniem odbioru winne mie? na kopercie uwidoczniony numer ze spisu spraw oraz symbol komórki organizacyjnej, celem odnotowania w pocztowej ksi??ce nadawczej,
5) zakopertowan? i zaadresowan? korespondencj? sk?ada si? w kancelarii ogólnej do godziny 13:00,
6) pracownicy przechowuj? pisma (dokumenty) w wersji papierowej w odpowiednich teczkach i segregatorach oraz w systemie elektronicznego obiegu dokumentów.


TRYB PRACY W URZ?DZIE

§ 55


1. Tryb pracy w Urz?dzie, prawa i obowi?zki pracowników okre?la szczegó?owo Regulamin Pracy.
2. Wójt jest bezpo?rednim prze?o?onym pracowników Urz?du i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Pracownik Urz?du obowi?zany jest przestrzega? zasady podporz?dkowania s?u?bowego wynikaj?cego z organizacji Urz?du i szczegó?owego podzia?u czynno?ci.
4. Pracownik, który otrzyma? polecenie z pomini?ciem drogi s?u?bowej, winien niezw?ocznie o tym fakcie powiadomi? bezpo?rednio prze?o?onego.
5. Pracownik prowadz?cy spraw? obowi?zany jest do zbierania niezb?dnych danych tak?e od innych referatów i jednostek wspó?dzia?aj?cych.
6. W czasie nieobecno?ci pracownika, sprawy prowadzone przez niego prowadzi wyznaczony przez Kierownika Urz?du lub kierownika referatu inny pracownik - Plan zast?pstw stanowi za??cznik nr 3. opracowywany jest na bie??co przez sekretarza gminy.

§ 56


1. Godziny rozpoczynania i ko?czenia pracy Urz?du ustala Wójt w regulaminie pracy..
2. Fakt spó?nienia pracownika do pracy wymaga osobistego wyja?nienia przyczyn spó?nienia Wójtowi albo Sekretarzowi lub kierownikowi referatu.
3. Za?atwianie w godzinach pracy prac innych ni? s?u?bowe dopuszczalne jest wy??cznie w granicach i na zasadach okre?lonych w kodeksie pracy i przepisach szczególnych.
4. Ka?de wyj?cie w sprawach osobistych, po uprzednim uzyskaniu zgody Wójta lub Sekretarza albo kierownika referatu, winno by? odnotowane w ewidencji wyj??. Sekretarz ustala termin odpracowania nieobecno?ci.
5. Praca poza godzinami urz?dowania mo?e by? wykonywana tylko za zgod? Wójta .

§ 57

1. W godzinach pracy Urz?du pracownik powinien by? obecny na swoim stanowisku pracy.
2. Pracownik, który w godzinach s?u?bowych przebywa poza stanowiskiem pracy zobowi?zany jest poinformowa? wspó?pracownika o miejscu swojego pobytu i czasie powrotu. W przypadku, gdy w danym pomieszczeniu pracuje sam, obowi?zany jest zamie?ci? na drzwiach pokoju informacj? o tym, kto go zast?puje oraz nr pokoju, w którym za?atwia si? sprawy w ramach zast?pstwa.
3. W czasie obrad Rady pracownik powinien by? na swoim stanowisku pracy, zapewniaj?c w razie potrzeby szybk? informacj? lub opini? w zakresie spraw rozpatrywanych przez Rad?.
4. Zabrania si? pracownikom wynoszenia akt, jakichkolwiek narz?dzi oraz wprowadzania do pomieszcze? Urz?du, po godzinach pracy, osób nie zatrudnionych w Urz?dzie.
5. Po zako?czeniu pracy pracownicy s? zobowi?zani do zabezpieczenia pomieszcze? biurowych a klucze pozostawia? w miejscu do tego wyznaczonym.

§ 58

1. Wyjazdy pracowników w sprawach s?u?bowych poza miejsce sta?ej pracy mog? odbywa? si? na podstawie polece? wyjazdu s?u?bowego, wydanych przez Wójta .
2. Ewidencj? wyjazdów prowadzi stanowisko d/s kancelaryjnych.

§ 59


1. Rozpoczynaj?c urlop wypoczynkowy pracownik winien, w miar? mo?liwo?ci poda? miejsce pobytu na urlopie.
2. Przed rozpocz?ciem urlopu pracownik powinien za?atwi? wszystkie terminowe sprawy. Je?eli jest to niemo?liwe, przekazuje je do za?atwienia zast?puj?cemu go pracownikowi.
3. Przesuni?cie terminu urlopu lub odwo?anie z urlopu mo?e nast?pi? z wa?nych przyczyn w okoliczno?ciach przewidzianych w kodeksie pracy.

§ 60


Wobec pracowników nie przestrzegaj?cych zasad dyscypliny pracy stosowane s? kary przewidziane w kodeksie pracy
POSTANOWIENIA KO?COWE

§ 61


1. W sytuacjach nadzwyczajnych, zagro?enia bezpiecze?stwa osób i mienia pracownicy zobowi?zani s? stawi? si? niezw?ocznie w oznaczonym miejscu i czasie na wezwanie Kierownictwa Urz?du.
2. Wszelkie zmiany Regulaminu mog? by? dokonywane wy??cznie zarz?dzeniem Wójta.

E-mail: ug@nedza.pl http://bip.nedza.pl/