Wydanie dowodu osobistego w przypadku utracenia
- Osoba, która utraci?a dowód osobisty, jest obowi?zana niezw?ocznie zawiadomi? o tym najbli?szy organ gminy. Organ ten wydaje wolne od op?aty za?wiadczenie o utracie dowodu osobistego.
- W razie znalezienia w?asnego dowodu osobistego, zg?oszonego jako utracony, nale?y niezw?ocznie zawiadomi? o tym organ gminy, któremu z?o?ono wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, je?eli w miejsce zg?oszonego jako utracony nie zosta? jeszcze wydany nowy dokument.
- W razie znalezienia w?asnego dowodu osobistego, w miejsce którego wydano ju? nowy dowód osobisty, lub cudzego dowodu osobistego, nale?y niezw?ocznie z?o?y? znaleziony dokument najbli?szemu organowi gminy.
- Wniosek o dowód osobisty sk?ada si? osobi?cie, ma?oletni sk?ada wniosek w obecno?ci swojego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
- Dowód osobisty odbiera si? osobi?cie. W przypadku odbioru dowodu osobistego przez osob? ma?oletni?, nie jest wymagana obecno?? jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
- Dokumenty wymagane przy odbiorze dowodu osobistego: potwierdzenie z?o?enia wniosku - tzw. cz??? B formularza.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 10.04.1974 r. o ewidencji ludno?ci i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. nr 87 z dnia 24 sierpnia 2001 r., poz. 954, z pó?n. zm.);
- rozporz?dzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu post?powania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. nr 112 z dnia 16 grudnia 2000 r., poz. 1182 z pó?n. zm.);
- rozporz?dzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000 r. w sprawie op?aty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. nr 105 z dnia 30 listopada 2000 r., poz. 1110).
Niezb?dne dokumenty:
- wniosek,
- 2 fotografie (aktualne, wyra?ne o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiaj?ce osob? bez nakrycia g?owy i okularów z ciemnymi szk?ami w taki sposób, aby ukazywa?y g?ow? w pozycji lewego pó?profilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego o?wietlenia twarzy);
uwaga: osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narz?du wzroku mo?e za??czy? do wniosku fotografie przedstawiaj?ce osob? w okularach z ciemnymi szk?ami, a osoba nosz?ca nakrycie g?owy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiaj?ce osob? z nakryciem g?owy; dokumentami po?wiadczaj?cymi s?:
- orzeczenie o niepe?nosprawno?ci lub stopniu niepe?nosprawno?ci z powodu wrodzonej lub nabytej wady narz?du wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepe?nosprawno?ci i stopniu niepe?nosprawno?ci,
- za?wiadczenie o przynale?no?ci do wspólnoty wyznaniowej;
- odpis skrócony:
- aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wst?pi?y w zwi?zek ma??e?ski,
- aktu ma??e?stwa wraz z adnotacj? o aktualnie u?ywanym nazwisku - dla osób, które wst?pi?y w zwi?zek ma??e?ski;
- do wniosku nie do??cza si? powy?szych dokumentów, je?eli zosta?y one sporz?dzone w Urz?dzie Stanu Cywilnego w N?dzy - potwierdzenie danych zawartych we wniosku nast?puje w tutejszym Urz?dzie Stanu Cywilnego; w przypadku gdy dane zawarte w dowodzie osobistym nie uleg?y zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajduj? si? odpisy akt stanu cywilnego wnioskodawcy, nie jest wymagane z?o?enie odpisów aktu urodzenia lub aktu ma??e?stwa;
- na ??danie organu - po?wiadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzaj?cy posiadanie polskiego obywatelstwa, je?eli dane zawarte w dokumentach budz? w?tpliwo?? co do obywatelstwa osoby;
- za?wiadczenie o zg?oszeniu utraty dowodu osobistego.
Op?aty:
Jednostka obs?uguj?ca:
- Inspektor ds. Ewidencji Ludno?ci, Dowodów Osobistych, Ewidencji Dzia?alno?ci Gospodarczej i Mienia
- pok. nr 2, parter, tel.: (32) 410 20 18 w. 50
Godziny urz?dowania:
poniedzia?ek: od 7:30 do 17:00
wtorek, ?roda, czwartek: od 7:30 do 15:30
pi?tek: od 7:30 do 14:00
Czas oczekiwania:
|